Pengembangan Bahan Ajar E-Magazine dengan Pendekatan SAVI pada Materi Dinamika Litosfer dan Dampaknya Terhadap Kehidupan

Nurhasanah Nurhasanah, Budi Handoyo, Listyo Yudha Irawan

Abstract


The development of 21st century education affects the use of learning media. In learning activities, digital teaching materials are needed that support the student's learning process. The development of e-magazine teaching materials for lithosphere dynamics materials is carried out because digital teaching materials are minimally used in learning. The purpose of this research is to produce e-magazine teaching materials with the SAVI approach. This study used the ADDIE (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation) model procedure. The types of data used are quantitative and qualitative. In the process of collecting data using questionnaires, interviews, as well as documentation of activities with percentage descriptive data analysis techniques.  Teaching material products are tested for feasibility at SMA Negeri 2 Malang class XI IPS 3.  Based on the results of product feasibility tests by media expert validators, material experts, linguists and test results in schools, e-magazine teaching materials are very feasible and valid for geography learning.


Keywords


e-magazine; SAVI approach; lithosphere

Full Text:

PDF

References


Agung, L., & Akhyar, M. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Digital Sejarah Lokal Berbasis Toponimi di Vorstelanden Surakarta. Seminar Nasional Sejarah Ke 4, 618–628. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/DNQZ2

Aisyah, S., Noviyanti, E., & Triyanto. (2020). Bahan Ajar Sebagai Bagian Dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Salaka, 2(1), 62—65. http://garuda.ristekbrin.go.id/documents/detail/1653809

Alwan, M. (2018). Pengembangan Multimedia E-Book 3D Berbasis Mobile Learning untuk Mata Pelajaran Geografi SMA Guna Mendukung Pembelajaran Jarak Jauh. At-Tadbir, 1(2), 26–40.

Akbar, S. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja.

Arief, M. D., Auliah, A., & Hardin, H. (2021). Pengembangan E-Magazine Reaksi Reduksi dan Oksidasi Sebagai Media Pembelajaran Kimia Kelas X SMA/MA. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 3(2), 148. https://doi.org/10.24114/jipk.v3i2.28111.

Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Tindakan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Budiarta, I. wayan. (2014). Pengembangan Multimedia Interaktif Model Addie Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Sejarah Siswa Kelas X-1 Semester Genap Di Sman 1 Sukasada, Buleleng, Bali. Jurnal Pendidikan Sejarah, 2(1), 1–12. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPS/article/view/3620.

Irawan, L. Y., Sumarmi, S., Febrianto, A. D., Sholeha, A. W., Dirgantara, S. D., Nadhifah, M. R., ... & Panoto, D. (2022). Local material in improving students’ knowledge and comprehension of natural hazards. Exploring New Horizons And Challenges For Social Studies In A New Normal, 88.

Magdalena, I., Prabandani, R. O., Rini, E. S., Fitriani, M. A., & Putri, A. A. (2020). Analisis Pengembangan Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 170–187. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara

Meier, D. 2002. The Accelerated Learning Handbook: Panduan Kreatif dan Efektif Merancang Program Pendidikan dan Pelatihan. Penerjemah: Rahmani. Bandung: Kaifa.

Muga, W., Suryono, B., & Januarisca, E. L. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Model Problem Based Learning Dengan Menggunakan Model Dick and Carey. Journal of Education Technology, 1(4), 260. https://doi.org/10.23887/jet.v1i4.12863.

Muhammad Ferdiansyah Sardi, Y. A. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Android Dengan Pendekatan Somatis , Auditori , Visual Dan Intelektual ( Savi ). Jurnal IT-EDU, 5(1), 389–397.

Mustafa, P. S. (2020). Kontribusi Kurikulum Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan di Indonesia dalam Membentuk Keterampilan Era Abad 21. Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 4(3), 437–452.

Mohid, S. Z., Ramli, R., Rahman, K. A., & Shahabudin, N. N. (2018). Teknologi Multimedia Dalam Pendidikan Abad 21. 5th International Research Management & Innovation Conference (5th IRMIC 2018), August, 1–9.

Nova, M., Rohana, & Kristiawan, M. (2019). International Journal of Educational International Journal of Educational Review. International Journal of Educational Review, 1(2), 1–8.

Nurjannah, H., Saputro, A., Maddatuang, & Nasiah. (2020). The Application ofThe Treffinger Learning Model in Learning Geography. LaGeografia, 19(1), 113–127. https://ojs.unm.ac.id/Lageografia/article/view/13608

Oktaviani, W., Gunawan, G., & Sutrio, S. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Kontekstual Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 3(1), 1. https://doi.org/10.29303/jpft.v3i1.320.

Padalia, A., Ihsan Pendidikan Sendratasik, A., Seni Pertunjukan, J., & Seni dan Desain Universitas Negeri Makassar, F. (2016). Penggunaan Pendekatan SAVI Untuk Meningkatkan Kreativitas Belajar Seni Tari Pada Siswa Kelas XI MIPA III SMAN 15 Bone the Use of the Savi Approach To Improve the Creativity of Learning the Art of Dance in Class XI MIPA III Students of SMAN 15 Bone. 1–7.

Pratama, H. (2017). Revitalisasi Pengembangan Bahan Ajar Geografi. Pedagogy, 4(1), 29–35. https://ejournal.upm.ac.id/index.php/pedagogy/article/view/45

Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 Dan Penerapannya Di Indonesia Restu Rahayu 1  , Sofyan Iskandar 2 , Yunus Abidin 3. Jurnal Basicedu, 6(2), 2099–2104.

Pujiastuti, E., Waluya, B., & Mulyono. (2018). Tracing for the problem-solving ability in advanced calculus class based on modification of SAVI model at Universitas Negeri Semarang. Journal of Physics: Conference Series, 983(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/983/1/012081.

Ruhiat, Y., & Djumena, I. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Digital pada Mata Pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika Kelas X. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(November), 156–168.

Sari, W., AR, M., & Melvina. (2017). Pengaruh Pendekatan Savi (Somatic, Auditory, Visual, and Intellectual) Dengan Menggunakan Media Education Card Terhadap Pemahaman Siswa. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1(4), 108–113.

Sardi, M. F., & Anistyasari, Y. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Android Dengan Pendekatan Somatis, Auditori, Visual Dan Intelektual (SAVI). IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 5(01), 389-397.

Sriwahyuni, I., Risdianto, E., & Johan, H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Menggunakan Flip Pdf Professional Pada Materi Alat-Alat Optik Di Sma. Jurnal Kumparan Fisika, 2(3), 145–152. https://doi.org/10.33369/jkf.2.3.145-152.

Stefany, E. M. (2016). Model Pembelajaran Somatis, Auditori, Visual Dan Intelektual (SAVI): Implementasi Pada Mata Pelajaran Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) di SMP. Edutic - Scientific Journal of Informatics Education, 1(2), 1–7.

Suarjana, I.M., 2013. Pengembangan Buku Ajar Pendidikan Matematika II Berpendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 46.

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.CV.

Sulfemi, W. B. (2019). Manajemen Pendidikan Berbasis Multi Budaya. https://doi.org/10.31227/osf.io/647wy.

Sumarmi. 2012. Model-Model Pembelajaran Geografi. Malang: Aditya Media Publishing.

Veriansyah, I. (2022). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Savi Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Kelas X SMAN 6 Pontianak. Jurnal PIPSI. 7, 71–80.

Widoyoko, E. P. 2012. Evaluasi Program Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Zulfarina, Z., Syafii, W., & Putri, D. G. (2021). E-Magazine Based on Augmented Reality Digestive as Digital Learning Media for Learning Interest. Journal of Education Technology, 5(3), 417–424. https://doi.org/10.23887/jet.v5i3.36110




DOI: https://doi.org/10.18860/jpips.v9i1.17146

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial)
Mailing Address
Social Studies Department
Faculty Tarbiyah and Teacher Training
Universitas Islam Negeri UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398 Email: jpips@uin-malang.ac.id
 


Creative Commons License

J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

...............................................................................................................................................................

Indexed by:

Image result for garuda index