Teacher's Perception of Environment Project-Based Collaborative Learning as Strengthening Implementation Curriculum of Merdeka
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aini, r. Q., sya’bandari, y., rusmana, A. n., lee, J. k., shin, s., & Ha, m. (2019). Indonesian High School Students’ Perception of Scientific Experiment Using Network Analysis: Differences between Science and Humanities Group. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(3).
doi: 10.15294/jpii.v8i3.18943
Astuti, E. I. F. (2018). STRATEGI GURU DALAM MENINGKATKAN EFEKTIFITAS PROSES PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN SEJARAH KELAS X IPS DI MAN 1 MALANG. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 5(1), 64.
doi: 10.18860/jpips.v5i1.7332
Azizah, T. F., Hastuti, K. P., & Rahman, A. M. (2021). Persepsi Guru Geografi Mengenai Pemanfaatan Aplikasi Pembelajaran Daring Sebagai Media Pembelajaran Di SMA/MA Se Kecamatan Banjarmasin Utara. JPG (Jurnal Pendidikan Geografi), 8(1).
doi: 10.20527/jpg.v8i1.11430
Barlian, U. C., Solekah, S., & Rahayu, P. (2022). IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN. Journal of Educational and Language Research, 1(12). Retrieved from http://bajangjournal.com/index.php/JOEL
Bialik, M., & Fadel, C. (2015). Skills for the 21st Century: What Should Students Learn? Center for Curriculum Redesign Boston, Massachusetts. Retrieved from www.curriculumredesign.org
Daga, A. T. (2022). PENGUATAN PERAN GURU DALAM IMPLEMENTASI KEBIJAKAN MERDEKA BELAJAR DI SEKOLAH DASAR. Volume 6 Nomor 1 Februari 2022 P-ISSN: 2581-1800
Degeng, I. N. S., & Mandagi, M. O. (2019). Model & Rancangan Pembelajaran. CV. Seribu Bintang.
El Rizaq, A. D. B. (2021). Fostering Secondary School Students’ Critical Thinking Skills through Social Studies Learning by Group Investigation Model. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 8(1), 13–24.
doi: 10.18860/jpips.v8i1.12156
Fagerstam, E. (2012). Learning arithmetic outdoors in junior high school – influence on performance and self-regulating skills. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education.
doi: 10.1080/03004279.2012.713374.
Haryani, E., Coben, W. W., Pleasants, B. A.-S., & Fetters, M. K. (2021). Analysis of Teachers’ Resources for Integrating the Skills of Creativity and Innovation, Critical Thinking and Problem Solving, Collaboration, and Communication in Science Classrooms. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(1), 92–102.
doi: 10.15294/jpii.v10i1.27084
Haviz, M., Lufri, L., & Maris, I. M. (2020). Assessing Prospective Biology Teachers (PBTs) Perceptions on Thinking as a 21st Century Skill: A Case Study at Islamic University. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 9(3), 319–329.
doi: 10.15294/jpii.v9i3.24077
Ikhsan, f. A., Kurnianto, f. A., Apriyanto, B., Nurdin, e. A., & Bachtiar, r. W. (2019). The Effectivity of Environmental Education in Scaffolding Students’ Ecological Literacy. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(3).
doi: 10.15294/jpii.v8i3.14522
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. (2022). Panduan Kurikulum Merdeka. Jakarta: Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan.
Krissandi, A. D. S., & Rusmawan, R. (2015). Kendala Guru Sekolah Dasar Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3).
doi: 10.21831/cp.v3i3.7409
Latip, A., Rahmaniar, A., Purnamasari, S., Abdurrahman, D., & Lestari, W. Y. (2022). Pengembangan Pembelajaran dengan Proyek Kolaborasi Berbasis Pendidikan STEM di MTs Al Musaddadiyah Kab. Garut. Jurnal Pengabdian Masyarakat Volume 01 Nomor 01 Tahun 2022; 32-39 Pendidikan IPA (Universitas Garut).
Leksono, S. M., Rustaman, N., & Redjeki, S. (2013). KEMAMPUAN PROFESIONAL GURU BIOLOGI DALAM MEMAHAMI DAN MERANCANG MODEL PEMBELAJARAN KONSERVASI BIODIVERSITAS DI SMA. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3).
doi: 10.21831/cp.v3i3.1628
Leny, L. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Sekolah Menengah Kejuruan Pusat Keunggulan. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai, 1, 38–49. doi: 10.47435/sentikjar.v1i0.829
Maghfiroh, N., & Sholeh, M. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka Dalam Menghadapi Era Disrupsi Dan Era Society 5.0. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan Volume 09 Nomor 05 Tahun 2022, 1185-1196
Meilinda, M., Rustaman, N. Y., & Tjasyono, B. (2017). The Perceptions of Pre-Service Science Teachers and Science Teachers about Climate Change. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(2), 292.
doi: 10.15294/jpii.v6i2.9490
Noviar, D. (2016). Pengembangan Ensiklopedi Biologi Mobile Berbasis Android Materi Pokok Pteridophyta Dalam Rangka Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 6 (2)
Nugraha, T. S. (2022). Kurikulum Merdeka untuk Pemulihan Krisis Pembelajaran. Jurnal Inovasi Kurikulum 19 (2) (2022) 251-262. e- ISSN 2798-1363
Prastiyono, H., Utaya, S., Sumarmi, S., Astina, I. K., Amin, S., & Aliman, M. (2021). Development of E-Learning, Mobile Apps, Character Building, and Outdoor Study (EMCO Learning Model) to Improve Geography Outcomes in the 21st Century. International Journal of Interactive Mobile Technologies (IJIM), 15(07), 107.
doi: 10.3991/ijim.v15i07.21553
Pratikno, Y., Hermawan, E., & Arifin, A. L. (2022). Human Resource ‘Kurikulum Merdeka’ from Design to Implementation. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 7(1). 326-343. Volume 7, Number 1, June 2022. E-ISSN: 2548-7892. https://doi.org/10.25217/ji.v7i1.1708
Purwoko, A. A., Andayani, Y., Muntar, M., & Diartha, I. N. (2017). Efforts in Improving Teachers’ Competencies Through Collaboration between Teacher Forum on Subject Matter (MGMP) and Pre-Service Teacher Training Institution (LPTK). Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(1).
doi: 10.15294/jpii.v6i1.8858
Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319.
doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3237
Retnawati, H. (2016). HAMBATAN GURU MATEMATIKA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA DALAM MENERAPKAN KURIKULUM BARU. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3).
doi: 10.21831/cp.v3i3.7694
Roschelle, J., & Teasley, S. D. (1995). The Construction of Shared Knowledge in Collaborative Problem Solving. In C. O’Malley (Ed.), Computer Supported Collaborative Learning (pp. 69–97). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg.
doi: 10.1007/978-3-642-85098-1_5
Rusydiyah, E. F., Indarwati, D., Jazil, S., Susilawati, S., & Gusniwati, G. (2021). STEM Learning Environment: Perceptions and Implementation Skills in Prospective Science Teachers. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(1), 138–148.
doi: 10.15294/jpii.v10i1.28303
Sabandar, J., Martoprawiro, M. A., & Unhalu, F. (2015). Perbandingan Metode Kolaborasi Dengan Contoh Tugas Dan Belajar Individual Dalam Pengembangan Kemampuan Pemecahan Masalah Kimia. Cakrawala Pendidikan, Februari 2015, Th. XXXIV, No. 1
Salym, A. Q. N., Soekamto, H., & Osman, S. (2022). Pengaruh Model Project Based on Environment Learning dan Literasi Lingkungan dalam Kaitannya dengan Creative Thinking Skill. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 9(1), 63–81.
Sugiyono, S. (2017). Metode penelitian dan pengembangan untuk bidang pendidikan, manajemen, sosial, teknik: Research and development. Bandung: Alfabeta.
Sumarmi, S. (2015). Model-Model Pembelajaran Geografi. Malang: Aditya Media Publishing.
Sumarsih, I., Marliyani, T., Hadiyansah, Y., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8248–8258.
doi: 10.31004/basicedu.v6i5.3216
Suryandari, K. C., Fatimah, S., Sajidan, S., Rahardjo, S. B., & Prasetyo, Z. K. (2018). Project-Based Science Learning And Pre-Service Teachers’ Science Literacy Skill And Creative Thinking. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 37(3).
doi: 10.21831/cp.v38i3.17229
Suryani, N. N. A., & Tripalupi, L. E. (2021). Persepsi Guru Terhadap Proses Pembelajaran Daring Pada Masa (Pandemi Covid-19) di SMP Negeri 1 Sawan. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 13(2), 340.
doi: 10.23887/jjpe.v13i2.35761
Susanti, S., Prasetyo, T., & Nasution, S. A. (2017). Model pembelajaran kolaboratif sebagai alternatif pembelajaran ilmu pengetahuan sosial. Didaktika tauhidi: jurnal pendidikan guru sekolah dasar, 4(1).
doi: 10.30997/dt.v4i1.822
Susilawati, S., Khoiri, N., Wijayanto, W., Masturi, M., & Xaphakdy, S. (2018). Learning Experience of Pre-Service Physics Teachers in Developing Simple Project Loaded by Life Skills. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7(1), 122–129. doi: 10.15294/jpii.v7i1.10889
Usman, H., & Eko Raharjo, N. (2013). Strategi Kepemimpinan Pembelajaran Menyongsong Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 5(1).
doi: 10.21831/cp.v5i1.1253
Wicaksono, S. R., Lubis, M. S. A., Suprapto, E., & Ulimaz, A. (2021). Improvisation of Project based Learning with Combination of Collaborative Learning As a Rapid Response to Pandemic Learning. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 6(2). 215-224
https://doi.org/10.25217/ji.v6i2.1408
DOI: https://doi.org/10.18860/jpips.v9i2.20490
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398 Email: jpips@uin-malang.ac.id
J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
...............................................................................................................................................................
Indexed by: