Teacher's Perception of Environment Project-Based Collaborative Learning as Strengthening Implementation Curriculum of Merdeka
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aini, r. Q., sya’bandari, y., rusmana, A. n., lee, J. k., shin, s., & Ha, m. (2019). Indonesian High School Students’ Perception of Scientific Experiment Using Network Analysis: Differences between Science and Humanities Group. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(3).
doi: 10.15294/jpii.v8i3.18943
Astuti, E. I. F. (2018). STRATEGI GURU DALAM MENINGKATKAN EFEKTIFITAS PROSES PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN SEJARAH KELAS X IPS DI MAN 1 MALANG. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 5(1), 64.
doi: 10.18860/jpips.v5i1.7332
Azizah, T. F., Hastuti, K. P., & Rahman, A. M. (2021). Persepsi Guru Geografi Mengenai Pemanfaatan Aplikasi Pembelajaran Daring Sebagai Media Pembelajaran Di SMA/MA Se Kecamatan Banjarmasin Utara. JPG (Jurnal Pendidikan Geografi), 8(1).
doi: 10.20527/jpg.v8i1.11430
Barlian, U. C., Solekah, S., & Rahayu, P. (2022). IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN. Journal of Educational and Language Research, 1(12). Retrieved from http://bajangjournal.com/index.php/JOEL
Bialik, M., & Fadel, C. (2015). Skills for the 21st Century: What Should Students Learn? Center for Curriculum Redesign Boston, Massachusetts. Retrieved from www.curriculumredesign.org
Daga, A. T. (2022). PENGUATAN PERAN GURU DALAM IMPLEMENTASI KEBIJAKAN MERDEKA BELAJAR DI SEKOLAH DASAR. Volume 6 Nomor 1 Februari 2022 P-ISSN: 2581-1800
Degeng, I. N. S., & Mandagi, M. O. (2019). Model & Rancangan Pembelajaran. CV. Seribu Bintang.
El Rizaq, A. D. B. (2021). Fostering Secondary School Students’ Critical Thinking Skills through Social Studies Learning by Group Investigation Model. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 8(1), 13–24.
doi: 10.18860/jpips.v8i1.12156
Fagerstam, E. (2012). Learning arithmetic outdoors in junior high school – influence on performance and self-regulating skills. International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education.
doi: 10.1080/03004279.2012.713374.
Haryani, E., Coben, W. W., Pleasants, B. A.-S., & Fetters, M. K. (2021). Analysis of Teachers’ Resources for Integrating the Skills of Creativity and Innovation, Critical Thinking and Problem Solving, Collaboration, and Communication in Science Classrooms. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(1), 92–102.
doi: 10.15294/jpii.v10i1.27084
Haviz, M., Lufri, L., & Maris, I. M. (2020). Assessing Prospective Biology Teachers (PBTs) Perceptions on Thinking as a 21st Century Skill: A Case Study at Islamic University. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 9(3), 319–329.
doi: 10.15294/jpii.v9i3.24077
Ikhsan, f. A., Kurnianto, f. A., Apriyanto, B., Nurdin, e. A., & Bachtiar, r. W. (2019). The Effectivity of Environmental Education in Scaffolding Students’ Ecological Literacy. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(3).
doi: 10.15294/jpii.v8i3.14522
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. (2022). Panduan Kurikulum Merdeka. Jakarta: Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan.
Krissandi, A. D. S., & Rusmawan, R. (2015). Kendala Guru Sekolah Dasar Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3).
doi: 10.21831/cp.v3i3.7409
Latip, A., Rahmaniar, A., Purnamasari, S., Abdurrahman, D., & Lestari, W. Y. (2022). Pengembangan Pembelajaran dengan Proyek Kolaborasi Berbasis Pendidikan STEM di MTs Al Musaddadiyah Kab. Garut. Jurnal Pengabdian Masyarakat Volume 01 Nomor 01 Tahun 2022; 32-39 Pendidikan IPA (Universitas Garut).
Leksono, S. M., Rustaman, N., & Redjeki, S. (2013). KEMAMPUAN PROFESIONAL GURU BIOLOGI DALAM MEMAHAMI DAN MERANCANG MODEL PEMBELAJARAN KONSERVASI BIODIVERSITAS DI SMA. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3).
doi: 10.21831/cp.v3i3.1628
Leny, L. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Sekolah Menengah Kejuruan Pusat Keunggulan. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai, 1, 38–49. doi: 10.47435/sentikjar.v1i0.829
Maghfiroh, N., & Sholeh, M. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka Dalam Menghadapi Era Disrupsi Dan Era Society 5.0. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan Volume 09 Nomor 05 Tahun 2022, 1185-1196
Meilinda, M., Rustaman, N. Y., & Tjasyono, B. (2017). The Perceptions of Pre-Service Science Teachers and Science Teachers about Climate Change. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(2), 292.
doi: 10.15294/jpii.v6i2.9490
Noviar, D. (2016). Pengembangan Ensiklopedi Biologi Mobile Berbasis Android Materi Pokok Pteridophyta Dalam Rangka Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 6 (2)
Nugraha, T. S. (2022). Kurikulum Merdeka untuk Pemulihan Krisis Pembelajaran. Jurnal Inovasi Kurikulum 19 (2) (2022) 251-262. e- ISSN 2798-1363
Prastiyono, H., Utaya, S., Sumarmi, S., Astina, I. K., Amin, S., & Aliman, M. (2021). Development of E-Learning, Mobile Apps, Character Building, and Outdoor Study (EMCO Learning Model) to Improve Geography Outcomes in the 21st Century. International Journal of Interactive Mobile Technologies (IJIM), 15(07), 107.
doi: 10.3991/ijim.v15i07.21553
Pratikno, Y., Hermawan, E., & Arifin, A. L. (2022). Human Resource ‘Kurikulum Merdeka’ from Design to Implementation. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 7(1). 326-343. Volume 7, Number 1, June 2022. E-ISSN: 2548-7892. https://doi.org/10.25217/ji.v7i1.1708
Purwoko, A. A., Andayani, Y., Muntar, M., & Diartha, I. N. (2017). Efforts in Improving Teachers’ Competencies Through Collaboration between Teacher Forum on Subject Matter (MGMP) and Pre-Service Teacher Training Institution (LPTK). Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(1).
doi: 10.15294/jpii.v6i1.8858
Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319.
doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3237
Retnawati, H. (2016). HAMBATAN GURU MATEMATIKA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA DALAM MENERAPKAN KURIKULUM BARU. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3).
doi: 10.21831/cp.v3i3.7694
Roschelle, J., & Teasley, S. D. (1995). The Construction of Shared Knowledge in Collaborative Problem Solving. In C. O’Malley (Ed.), Computer Supported Collaborative Learning (pp. 69–97). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg.
doi: 10.1007/978-3-642-85098-1_5
Rusydiyah, E. F., Indarwati, D., Jazil, S., Susilawati, S., & Gusniwati, G. (2021). STEM Learning Environment: Perceptions and Implementation Skills in Prospective Science Teachers. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(1), 138–148.
doi: 10.15294/jpii.v10i1.28303
Sabandar, J., Martoprawiro, M. A., & Unhalu, F. (2015). Perbandingan Metode Kolaborasi Dengan Contoh Tugas Dan Belajar Individual Dalam Pengembangan Kemampuan Pemecahan Masalah Kimia. Cakrawala Pendidikan, Februari 2015, Th. XXXIV, No. 1
Salym, A. Q. N., Soekamto, H., & Osman, S. (2022). Pengaruh Model Project Based on Environment Learning dan Literasi Lingkungan dalam Kaitannya dengan Creative Thinking Skill. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 9(1), 63–81.
Sugiyono, S. (2017). Metode penelitian dan pengembangan untuk bidang pendidikan, manajemen, sosial, teknik: Research and development. Bandung: Alfabeta.
Sumarmi, S. (2015). Model-Model Pembelajaran Geografi. Malang: Aditya Media Publishing.
Sumarsih, I., Marliyani, T., Hadiyansah, Y., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8248–8258.
doi: 10.31004/basicedu.v6i5.3216
Suryandari, K. C., Fatimah, S., Sajidan, S., Rahardjo, S. B., & Prasetyo, Z. K. (2018). Project-Based Science Learning And Pre-Service Teachers’ Science Literacy Skill And Creative Thinking. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 37(3).
doi: 10.21831/cp.v38i3.17229
Suryani, N. N. A., & Tripalupi, L. E. (2021). Persepsi Guru Terhadap Proses Pembelajaran Daring Pada Masa (Pandemi Covid-19) di SMP Negeri 1 Sawan. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 13(2), 340.
doi: 10.23887/jjpe.v13i2.35761
Susanti, S., Prasetyo, T., & Nasution, S. A. (2017). Model pembelajaran kolaboratif sebagai alternatif pembelajaran ilmu pengetahuan sosial. Didaktika tauhidi: jurnal pendidikan guru sekolah dasar, 4(1).
doi: 10.30997/dt.v4i1.822
Susilawati, S., Khoiri, N., Wijayanto, W., Masturi, M., & Xaphakdy, S. (2018). Learning Experience of Pre-Service Physics Teachers in Developing Simple Project Loaded by Life Skills. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7(1), 122–129. doi: 10.15294/jpii.v7i1.10889
Usman, H., & Eko Raharjo, N. (2013). Strategi Kepemimpinan Pembelajaran Menyongsong Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 5(1).
doi: 10.21831/cp.v5i1.1253
Wicaksono, S. R., Lubis, M. S. A., Suprapto, E., & Ulimaz, A. (2021). Improvisation of Project based Learning with Combination of Collaborative Learning As a Rapid Response to Pandemic Learning. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 6(2). 215-224
https://doi.org/10.25217/ji.v6i2.1408
DOI: https://doi.org/10.18860/jpips.v9i2.20490
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Dr. Wiwik Sri Utami, Dr. Bambang Sigit Widodo, Dr. Nugroho Hari Purnomo, Ita Mardiani Zain, Agus Sutedjo, Dr. Hendri Prastiyono, Dr. Ravinesh Rohit Prasad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398 Email: jpips@uin-malang.ac.id
J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
...............................................................................................................................................................
Indexed by: