Menganalisis Efektivitas Pembelajaran Berdiferensial pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Menengah Pertama
Abstract
Differentiated learning is a flexible method that provides opportunities for students to learn according to their interests and needs. This study aims to determine the effectiveness of implementing this method and its impact on social studies learning outcomes at SMP Negeri 1 Parepare. The study used a quasi-experimental method with a quantitative approach. The population consisted of all 374 seventh grade students, while the sample was 68 students, 34 students each from the experimental class (VII.1) and control class (VII.2). Data were collected through observation, documentation, and tests, then analyzed using normality, homogeneity, and t-tests. The results showed that (1) differentiated learning was effective with an average N-Gain Score of 75.5% and (2) there was a significant increase in learning outcomes. The t value of 6.256 with df 66 and significance <0.001 (<0.05) indicated that H0 was rejected. Thus, the application of this method has been proven to be able to improve the learning outcomes of seventh grade students at SMP Negeri 1 Parepare.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Dian Aprelia Rukmi, & Khosiyono, B. H. C. (2023). Peningkatan Kreativitas Dan Percaya Diri Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pelajaran Ips Sd. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(3), 624–635. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i3.1756
Dwi Elviya, D., & Sukartiningsih, W. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Sekolah Dasar Di Sdn Lakarsantri I/472 Surabaya. JPGSD. Volume 11 Nomor 08 Tahun 2023, 1780 - 1793.
Dwi Putriana Naibaho. (2023). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Mampu Meningkatkan Pemahaman Belajar Peserta Didik. Journal of Creative Student Research (JCSR) Vol.1, No.2 April 2023 e-ISSN: 2963-4776; p-ISSN: 2963-5942, Hal 81-91.
Hidayat, B. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Pendidikan Ips Di Sekolah Dasar. JURNAL IKA: IKATAN ALUMNI PGSD UNARS P-ISSN: 2338-3860 Vol. 14 No. 2, Desember 2023 E-ISSN: 2656-4459 Https://Unars.Ac.Id/Ojs/Index.Php/Pgsdunars/Index, 14(2). https://unars.ac.id/ojs/index.php/pgsdunars/index
Intan Nurasita, P., Suprijono, A., & Ilyas Marzuqi, M. (2024). Strategi Penerapan Pembelajaran IPS Berdiferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka Di SMPN 31 Gresik. Dialektika Pendidikan IPS, 4(3), 233–244.
John W. Creswell. (2016). Educational Research. Pearson.
Jonathan Sarwono. (2006). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. In Buku. Graha Ilmu.
Juliansyah Noor. (2014). Metodologi Penelitian: Skripsi, Thesis, Disertasi, dan Karya Ilmiah. Kencana.
Lisnawati, L., Kuntari, S., & Hardiansyah, M. A. (2023). Peran Guru dalam Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Menumbuhkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sosiologi. AS-SABIQUN, 5(6), 1677–1693. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v5i6.4086
Lukitaningtyas, D. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pembelajaran Ips (Materi Manusia Pra-Aksara).
MADE RISA KUSADI SMP Negeri, N. (2022). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Model Vak Dengan Multimoda Untuk Meningkatkan Minat Dan Prestasi Belajar Siswa.
Martanti, F., Widodo, J., Rusdarti, R., & Priyanto, A. S. (2022). Penguatan Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Diferensiasi Pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Penggerak. http://pps.unnes.ac.id/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes/412
Musa, L., & Kumalasari, D. (2024). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Upaya Pemenuhan Kebutuhan Belajar Murid pada Mata Pelajaran IPS. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 809–814. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.826
Muttaqin, A. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Mata Pelajaran IPS SMP Kelas 7 Materi Keberagaman Lingkungan Sekitar. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 10. https://doi.org/10.30595/pssh.v10i.661
Nurazijah, M., Lailla, S., & Rustini, T. (2023). Pendekatan Berdiferensiasi pada Pembelajaran IPS sebagai Bentuk Internalisasi Konsep Merdeka Belajar. Journal on Education, 06(01), 1798–1805.
Reza Widyawati, & Putri Rachmadyanti. (2023). Analisis Penerapan Pembelajaran Berferensiasi Pada Materi IPS di Sekolah Dasar.
Rina Marlina. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Dan Minat Siswa Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi Dengan Model Berbasis Masalah Pada Pembelajaran Ips Kelas Iv Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, ISSN Cetak : 2477-2143 ISSN Online : 2548-6950 Volume 08 Nomor 01, Juni 2023.
Safarati, N., & Zuhra, F. (2022). Literature Review: Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Menengah. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan.
Sarwono, J. (2006). Metode Penelitian Kuantitaif dan Kualitatif. In Graha Ilmu (Vol. 4, Issue 3). http://marefateadyan.nashriyat.ir/node/150
Septiani, B., & Widda Djuhan, M. (2021). Upaya Guru Meningkatkan Sikap Sosial Siswa melalui Metode Diskusi pada Mata Pelajaran IPS. JIIPSI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 1(2), 61–78. https://doi.org/10.21154/jiipsi.v1i2.249
Siregar, S. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif. Kencana Prenadamedia.
Sukmadiana. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Remaja Rosdakarya.
Sulistyosari, Y., Karwur, H. M., Sultan, H., & Manado, U. N. (2022). Penerapan Pembelajaran Ips Berdiferensiasi Pada Kurikulum Merdeka Belajar. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/harmony
Sumarni, E. (2023). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Murid Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning pada Pelajaran IPS. Educatoria : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 3(1), 29–46. https://doi.org/10.36312/ejiip.v3i1.153
Surahman, E., Satrio, A., & Sofyan, H. (2020). Kajian Teori Dalam Penelitian. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(1), 49–58. https://doi.org/10.17977/um038v3i12019p049
Ultra Gusteti, M. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pembelajaran Matematika Di Kurikulum Merdeka. Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika Http://Lebesgue.Lppmbinabangsa.Id/Index.Php/Home Vol. 3, No. 3, Desember 2022, 3(3), 2022. https://doi.org/10.46306/lb.v3i3
Widodo, J., Rusdarti, R., & Priyanto, A. S. (2022). Penguatan Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Diferensiasi Pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Penggerak. http://pps.unnes.ac.id/prodi/prosiding-pascasarjana-unnes/412
Yanti, N. S., Montessori, M., & Nora, D. (2022a). Pembelajaran IPS Berdiferensiasi di SMA Kota Batam. Ranah Research. https://doi.org/10.38035/rrj.v4i3
Yanti, N. S., Montessori, M., & Nora, D. (2022b). Pembelajaran IPS Berdiferensiasi di SMA Kota Batam. Ranah Research. https://doi.org/10.38035/rrj.v4i3
DOI: https://doi.org/10.18860/jpips.v11i1.29896
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 adriani adriani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Telp/Fax: +62341-552398 Email: jpips@uin-malang.ac.id
J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
...............................................................................................................................................................
Indexed by: