Application of Developing Test Items for The Elements of Arabic Language in Madrasah Aliyah Level

Andini Nuur Janah Suaibi, Hilwa Wafin Nur, Muharam Hasbi, Sakinah Naziha, Nur Qomari

Abstract


Evaluation in teaching is one of the important aspects that an educator must do. Evaluation is a benchmark for the success of achievement in planned learning. The process consists of obtaining, analyzing, and interpreting data about the learning process and student learning outcomes. This research aims to provide alternative recommendations for language element test questions consisting of sounds and vocabulary based on the level of Madrasah Aliyah according to the stages of preparing valid and correct tests. This research aims to recommend language element test questions consisting of sounds, vocabulary, and sentence structure based on class levels at Madrasah Aliyah. The steps for writing question items include (1) determining basic competencies, (2) material selection, (3) making indicators, (4) compiling grids, (5) compiling draft questions, (6) reviewing tests, and (7) finalizing. In this article, researchers only write five stages, divided into three simple steps: determining basic competencies and materials, making indicators and compiling test grids, and drafting tests

Full Text:

PDF

References


Ainin, M. (2021). Hakekat Dan Karakteristik Penilaian (Tes) Yang Baik Dalam Pembelajaran. In Evaluasi Dan Pengembangan Tes Interaktif Bahasa Arab (pp. 1–10). Tonggak Media.

Al-Khuly, M. A. (1982). Asalib Tadris al-Lughah al-Arabiyah. Mamlakah Al ’Arabiyah Al Sa’udiyyah.

Arifianto, M. L., Ahsanuddin, M., Ainin, M., Irhamni, Fitria, N., & Rahmah, L. A. (2022). Pelatihan Pengembangan Tes Interaktif Bahasa Arab Untuk Alumni Jurusan Sastra Arab Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang. Abdimas Unwahas, 7(1), 1–23.

Fauzia, M., Slamet, A. N., & Gunawan, H. (2020). Penggunaan Teknik Permainan Berburu Tarkib Terhadap Kemampuan Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Materi Tarkib. Ta’lim Al-’Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.15575/jpba.v3i1.7444

Hamid, A. (2013). Mengukur Kemampuan Bahasa Arab untuk Studi Islam. UIN-Malang Press.

Handriawan, D., & Nurman, M. (2021). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab. Sanabil.

Haniefa, R. (2022). Implementasi Model Penilaian Hots (Higher Order Thinking Skills) Pada Penilaian Empat Keterampilan Berbahasa TTa'limimiimi | Journal of Arabic Education and Arabic Studies, 1(1), 49–71. https://doi.org/10.53038/tlmi.v1i1.11

Huljannah, M. (2021). Pentingnya Proses Evaluasi Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Educator (Directory of Elementary Education Journal), 2(2), 164–180. https://doi.org/10.58176/edu.v2i2.157

Maftuhati, Musyafa’ah, N., & Maulidya, S. (2021). تطبيق إعداد بنود الإختبار لعناصر اللغة العربية (الأصوات والمفردات والتراكيب). Al-Arabi: Journal of Teaching Arabic as a Foreign Language, 5(2), 165–186.

Ramadhani, D. A. (2019). Evaluasi Pengajaran Bahasa Arab Dengan Media Online Di Perguruan Tinggi. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(1), 85. https://doi.org/10.35931/am.v2i1.105

Rezil, M., & Aulia, A. (2020). Tahapan Penyusunan dan Analisis Tes Bahasa Arab. Jurnal Ilmiah Al-Furqon, 5, 53–58.

Ridho, U. (2018). Evaluasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 20(01), 19. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v20i01.1124

Rosyidi, A. W., & Ni’mah, M. (2011). Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. UIN-Maliki Press.

Saputra, H., Fuadah, F., Yanti, S. A., & Qomari, N. (2022). Penerapan Butir Soal Unsur Bahasa Arab (Bunyi, Kosakata, Struktur Kalimat). Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 118–138.

Setyawan, C. E., & Ahsan. (2020). Arah Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab Abad 21. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan IslamJurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 9(1), 55–82.

Sihabuddin. (2023). Prosedur Penyusunan Tes Berbasis HOTS Pada Empat Keterampilan Berbahasa Arab. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 1–23.

Capaian Pembelajaran PAI dan Bahasa Arab Kurikulum Merdeka pada Madrasah, 5 Suparyanto dan Rosad 248 (2020).

Toifah, N. (2019). Evaluasi Dan Statisika Pembelajaran Bahasa Arab. Literasi Nusantara.




DOI: https://doi.org/10.18860/kitaba.v1i2.22005

Refbacks

  • There are currently no refbacks.