Evaluation of Teacher Performance Using the WhatsApp Application in Online Learning
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aji, W., Dewi, F., Kristen, U., & Wacana, S. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring. 2(1), 55–61.
Ambarita, J. (2020). Multimedia Interaktif Berbasis Karakter Di Masa Pandemi Covid 19. Prosiding Snitt Poltekba, 370–380. https://jurnal.poltekba.ac.id/index.php/prosiding/article/view/1045/649
Ansori, M. (2018). Desain dan Evaluasi Pembelajaran Blended Learning Berbasis Whatsapp Group (WAG). Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 120–134. https://doi.org/10.29062/dirasah.v1i1.56
Anwar, N., & Riadi, I. (2017). Analisis Investigasi Forensik WhatsApp Messenger Smartphone Terhadap WhatsApp Berbasis Web. 3(1), 1–10.
Arif, M., Munfa’ati, K., & Kalimatusyaroh, M. (2021). Homeroom Teacher Strategy in Improving Learning Media Literacy during Covid-19 Pandemic. Madrasah, 13(2), 126–141. https://doi.org/10.18860/mad.v13i2.11804
Astini, S. N. K. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Tingkat Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Lembaga Penjaminan Mutu STKIP Agama Hindu Amlapura, 11(2), 13–25.
Astuty, E. (2015). Implementation Analysis of Lecturer ’ s Pedagogical Competence on Student ’ s Academic Achievement. 7(2). https://doi.org/10.5296/jmr.v7i2.6834
Awada, G. (2016). Effect of WhatsApp on critique writing proficiency and perceptions toward learning Effect of WhatsApp on critique writing proficiency and perceptions toward learning. Cogent Education, 6(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1264173
Bensalem, E. (2018). The Impact of WhatsApp on EFL students’ Vocabulary Learning. 9(1), 23–38.
Bensulong, A., Afifah, F. N., & Solikhah, I. Z. (2021). Penggunaan whatsapp dan google form dalam pembelajaran bahasa indonesia di SMKN 2 Sewon Bantul. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 10(1), 85–90. http://jurnal.umt.ac.id/index.php/lgrm
Daheri, M., Juliana, J., Deriwanto, D., & Amda, A. D. (2020). Efektifitas WhatsApp sebagai Media Belajar Daring. Jurnal Basicedu, 4(4), 775–783. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.445
Damanik, S., Zuhdi, M., & Herlina, H. (2020). Model Evaluasi Pembelajaran AUD Berbasis Daring di RA Nurun Namirah Medan Marelan (Studi Kasus Selama Masa Pandemi Covid-19). Al-Fatih: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 3(1), 157.
Darmalaksana, W. (2020). WhatsApp Kuliah Mobile. Fakultas Ushuluddin UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1–7.
Efendi, M., Dewantoro, D. A., Pradipta, R. F., & Ummah, U. S. (2019). Critical Factors in the Performance of Special Education Teachers in Inclusive Schools. 5(4), 366–379.
Fikri, M., Ananda, M. Z., Faizah, N., Rahmani, R., Elian, S. A., & Suryanda, A. (2021). Kendala Dalam Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19 : Sebuah Kajian Kritis. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 9(1), 145–148. http://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2290
Fitrah, M., & Ruslan, R. (2020). Eksplorasi Sistem Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Di Sekolah Pada Masa Pandemi Covid-19 di Bima. Jurnal Basicedu, 5(1), 178–187. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.639
Harususilo, Y. (2020). Belajar di Rumah, Cara Unik Sekolah: Kirim Tugas Lewat WA Orangtua, Apa Lagi? https://edukasi.kompas.com/read/2020/03/17/160835971/belajar-di-rumah-cara-unik-sekolah-kirim-tugas-lewat-wa-orangtua-apa-lagi?page=all
He, W., Xu, G., & Kruck, S. E. (2014). Online IS Education for the 21st Century University of Technology College of Business. 25(2), 101–106.
Inpres, S. D., Kecamatan, T., Kabupaten, M., & Londa, V. Y. (2021). Kinerja Guru Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid-19 Studi di SD Inpres Tateli Kecamatan Mandolang Kabupaten Minahasa. Jurnal Administrasi Publik, 7(99), 1–11.
Kasmawati. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Google Form dalam Pelaksanaan Supervisi Akademik di Masa Pandemi Covid-19 pada Sekolah Binaan di Kabupaten Takalar. Jurnal Sipatokkong BPSDM Sulawesi Selatan.
Naserly, M. K. (2020). Implementasi Zoom, Google Classroom, dan Whatsapp Group Dalam Mendukung Pembelajaran Daring (Online) pada Mata Kuliah Bahasa Inggris Lanjut (Studi Kasus Pada 2 Kelas Semester 2, Jurusan Administrasi Bisnis, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Bina Sa. Aksara Public, 4(2), 155–165.
Nkomo, L. M., Daniel, B. K., & Butson, R. J. (2021). Synthesis of student engagement with digital technologies : a systematic review of the literature. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 1–26. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00270-1
Prajana, A. (2017). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Untuk Media Pembelajaran Dalam Lingkungan Uin Ar-Raniry Banda Aceh. Cyberspace: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(2), 122. https://doi.org/10.22373/cs.v1i2.1980
Prakoso, F. A., & Rochmawati, R. (2020). Pengembangan Media Evaluasi Berbasis Aplikasi Excel To Whatsapp. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 30(2), 61–69. https://doi.org/10.23917/jpis.v30i2.10908
Proborini, E. (2021). Evaluasi Pembelajaran Matematika Secara Daring Pada Siswa Kelas Vi Sd Karangturi. Intelligentes Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains, 2.
Pustikayasa, I. M. (2019). Grup WhatsApp Sebagai Media Pembelajaran. Widya Genitri : Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama Dan Kebudayaan Hindu, 10(2), 53–62. https://doi.org/10.36417/widyagenitri.v10i2.281
Rahaded, U., Puspitasari, E., & Hidayati, D. (2020). The Impact Of Whatsapp Toward UAD Undergraduate Students ’ Behavior In Learning Process. 1(1).
Ramdani, A., Jufri, A. W., & Jamaluddin, J. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Masa Pandemi Covid-19 untuk Meningkatkan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(3), 433. https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2924
Ritonga, A. W., Ritonga, M., Nurdianto, T., Kustati, M., Rehani, Ahmad, L., Yasmadi, & Pahri. (2020). E-Learning Process of Maharah Qira’ah in Higher Education during the Covid-19 Pandemic. International Journal of Higher Education, 9(6). https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n6p227
Rosarians, F., Warsono, A., Fikri, A., & Permana, S. (2020). Belajar di Rumah Lewat WhatsApp. https://koran.tempo.co/read/metro/451002/belajar-di-rumah-lewat-whatsapp?
Russamsi, Y., Hadian, H., & Nurlaeli, A. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Peningkatan Profesional Guru Terhadap Kinerja Guru Di Masa Pandemi Covid-19. MANAGERE : Indonesian Journal of Educational Management, 2(3), 244–255. https://doi.org/10.52627/ijeam.v2i3.41
Sujarwo, S. (2021). Workshop Model Blended Learning Berbasis Whatsapp Meningkatkan Kompetensi Guru Melaksanakan Bdr. Janacitta, 4(1).
Thoifah, I. (2021). The Role of WhatsApp for Madrasah Ibtidaiyah Teachers in Online Learning during the Covid-19 Pandemic Peran WhatsApp bagi Guru Madrasah Ibtidaiyah dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 I’anatut Thoifah. MADRASAH: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 14(1), 1–10. https://doi.org/10.18860/mad.v14i1.13145
Utomo, R. A. S., & Mahmudah, F. N. (2021). The Implementation of Distance Learning during the Covid-19 Pandemic. Madrasah, 13(2), 114–125. https://doi.org/10.18860/mad.v13i2.11330
Vitanova, V., Atanasova-pachemska, T., Iliev, D., & Pachemska, S. (2015). Factors Affecting the Development of ICT Competencies of Teachers in Primary Schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 1087–1094. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.344
Wahidah, & Bulkani. (2021). Evaluasi Kinerja Guru Melaksanakan Pembelajaran Daring Melalui Supervisi Kepala Sekolah. Anterior Jurnal, 20(2), 29–42. http://journal.umpalangkaraya.ac.id/index.php/anterior
Wahyuni, E. N., Aziz, R., Wargadinata, W., & Efiyanti, A. Y. (2021). Investigation of Primary School Teacher Readiness in Online Learning during the Covid-19 Pandemic. MADRASAH: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 13(2), 97–113. https://doi.org/10.18860/mad.v13i2.11343
Yensy, N. A. (2020). Efektifitas Pembelajaran Statistika Matematika melalui Media Whatsapp Group Ditinjau dari Hasil Belajar Mahasiswa (Masa Pandemik Covid 19). Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 05(02), 65–74. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr
Yunus, G. A., Lestari, W., & Raharjo, T. J. (2016). Pengembangan Model Supervisi Akademik Berbasis Evaluasi Diri bagi Guru SMA. Educational Management.
DOI: https://doi.org/10.18860/mad.v15i1.14515
Copyright (c) 2022 Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.