Social Support, Academic Satisfaction, and Student Drop Out Tendency/ Dukungan Sosial, Academic Satisfaction, dan Kecenderungan Drop Out pada Mahasiswa
Abstract
Abstract: The purpose of carrying out this research is to determine the relationship between social support and academic satisfaction with the tendency to drop out of students at UIN Sunan Ampel Surabaya. This research uses correlational quantitative method. Researchers used a Likert scale to measure social support and academic satisfaction with the tendency to drop out of students. With 135 subjects from a total population of 4467 students, researchers used the random sampling method to obtain the research sample. The data collection method used was a gform questionnaire (questionnaire). The method used to test the hypothesis is multiple linear regression analysis. The results of the regression analysis show that social support has no effect on the tendency to drop out. while academic satisfaction has a negative effect on the tendency to drop out.
Keywords: Social Support; Academic Satisfaction; The Trend of Drop Out
Abstrak: Tujuan dari dilaksanakannya penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara dukungan sosial dan academic satisfaction dengan kecenderungan drop out pada mahasiswa UIN Sunan Ampel Surabaya. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif korelasional. Peneliti menggunakan skala likert untuk mengukur dukungan sosial dan academic satisfaction terhadap kecenderungan drop out pada mahasiswa. Dengan subjek berjumlah 135 dari total populasi 4467 mahasiswa, peneliti menggunakan metode random sampling untuk mendapatkan sampel penelitian. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah angket google form (kuesioner). Metode yang digunakan untuk uji hipotesis adalah analisis regresi linear berganda. Hasil analisis regresi menunjukan bahwa dukungan sosial tidak memiliki pengaruh terhadap kecenderungan drop out, sedangakan academic satisfaction memiliki pengaruh negatif terhadap kecenderungan drop out.
Kata kunci: Dukungan Sosial; Kepuasan Akademik; Kecenderungan Drop OutKeywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Penelitian. In Rineka Cipta.
BAN-PT. (2015). Akreditasi Institusi Perguruan Tinggi. Pedoman Penyusunan Borang.
Bhakti, Y. B., & Rahmawati, E. Y. (2017). Indeks Kepuasan Mahasiswa Terhadap Pelayanan. Jurnal Formatif 7(3): 272-285, 2017.
Dahl, T. I. (2006). When precedence sets a bad example for reform: Conceptions and reliability of a questionable high stakes assessment practice in Norwegian universities. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice. https://doi.org/10.1080/09695940600563579
Ernawati, L., & Rusmawati, D. (2015). DUKUNGAN SOSIAL ORANG TUA DAN STRES AKADEMIK PADA SISWA SMK YANG MENGGUNAKAN KURIKULUM 2013. Jurnal EMPATI, 4(4), 26-31. Retrieved from https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/empati/article/view/13547
Durso, S. de O., & Cunha, J. V. A. da. (2018). Determinant Factors for Undergraduate Student’S Dropout in an Accounting Studies Department of a Brazilian Public University. Educação Em Revista, 34(0). https://doi.org/10.1590/0102-4698186332
Galugu, N. S. (2017). Hubungan Antara Dukungan Sosial, Motivasi Berprestasi dan Keterlibatan Siswa Di Sekolah. Journal of Islamic Education Management, 3, 53–64.
Gunandar, M. S., & Utami, M. S. (2019). Hubungan antara Dukungan Sosial Orang Tua dengan Penyesuaian Diri Mahasiswa Baru yang Merantau. Gadjah Mada Journal of Psychology (GamaJoP), 3(2), 98. https://doi.org/10.22146/gamajop.43441
Hidayat, M. M., Purwitasari, D., & Ginardi, H. (2013). Analisis Prediksi Drop Out Berdasarkan Perilaku Sosial Mahasiswa Dalam Educational Data Mining. Jurnal IPTEK, 17(2), 109–119.
Jahari, J., Khoiruddin, H., & Nurjanah, H. (2019). Manajemen Peserta Didik. In Jurnal Isema: Islamic Educational Management (Vol. 3, Issue 2). https://doi.org/10.15575/isema.v3i2.5009
Khoirunnisak, M., & Iriawan, N. (2009). 1 Pemodelan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Mahasiswa Berhenti Studi (Drop Out) Di Institut Teknologi Sepuluh Nopember Menggunakan Analisis Bayesian Mixture Survival. 1–9.
Kusumawati, D., Faktasari, D., & Redjeki, S. (2019). Model Identifikasi Dini Mahasiswa Drop Out Menggunakan Dempster Shafer. 15–22.
Listyaningrum, D., Handoyo, S. S., & Murtinugraha, R. E. (2016). Pengaruh Kinerja Mengajar Dosen Terhadap Kepuasan Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik UNJ. Jurnal PenSil, 5(2), 88–98. https://doi.org/10.21009/jpensil.v5i2.7251
Miftahurrohmah, B., & Wulandari, C. (2019). Analisis Prediksi Mahasiswa Mengundurkan Diri Dari Universitas Xyz Dengan Metode Support Vector Machine. 4(3), 173–179.
Muhid, A. (2019). Analisis Statistik: 5 Langkah Praktis Analisis Statistik dengan SPSS for Windows. 2, 445.
Närhi, V., Kiiski, T., & Savolainen, H. (2017). Reducing disruptive behaviours and improving classroom behavioural climate with class-wide positive behaviour support in middle schools. British Educational Research Journal. https://doi.org/10.1002/berj.3305
Nuviala, A. N., Villén, M. R. T., Cruces, A. G., Ordás, R. P., Fernández, J. G., & Nuviala, R. N. (2012). Validity, reliability and exploratory factor analysis of the dropout scale in sport centres. Journal of Human Sport and Exercise, 7(1), 275–286. https://doi.org/10.4100/jhse.2012.71.06
Pascoe, M. C., Hetrick, S. E., & Parker, A. G. (2020). The impact of stress on students in secondary school and higher education. In International Journal of Adolescence and Youth. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1596823
Patel, N. K. (2018). Effect of Integrated Feedback on Classroom Climate of Secondary School Teachers. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE). https://doi.org/10.11591/ijere.v7i1.11146
Pattynama, P. C., Sahrani, R., & Heng, P. H. (2019). Peran Regulasi Diri Dalam Belajar Dan Keterlibatan Akademik Terhadap Intensi Mengundurkan Diri dengan Resiliensi Sebagai Mediator. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v1i1.5629
Peralta, C. D. (2008). Modelo conceptual para la desercion estudiantil universitaria chilena. Estudios Pedagogicos. https://doi.org/10.4067/s0718-07052008000200004
Poegoeh, D. P., & Hamidah, H. (2016). Peran Dukungan Sosial dan Regulasi Emosi Terhadap Resiliensi Keluarga Penderita Skizofrenia. INSAN Jurnal Psikologi dan Kesehatan Mental. https://doi.org/10.20473/jpkm.v1i12016.12-21
Rahmawati, D. (2013). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Mahasiswa. Jurnal Economia, 9(1), 52–65. https://doi.org/10.21831/economia.v9i1.1376
Rannveig, S. (2016). Academic Performance and Student Dropout. Dissertation not publication, 65. UiT The Arctic University of Norway. https://hdl.handle.net/10037/9507
RotermundSusan. (2007). Why Students Drop Out of High School Comparisons from Three National Surveys. Education.
S., A., Ahmad, A., & Rifdah. (2017). Penerimaan Diri Mahasiswa Drop Out Self-Acceptance. Jurnal Psikoislamedia Fakultas Psikologi Universitas Negeri Makassar, 2(1), 1–11.
Sarafino. (2011). Peningkatan Prestasi Belajar Melalui Dukungan Sosial dan Kepercayaan Diri pada Remaja (siswa SMP) di Rusunawa Jatinegara Barat. Ikraith-Humaniora.
Sari, P. K. P., & Indrawati, E. S. (2017). Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Resiliensi Akademik Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Jurusan X Fakultas Teknik Universitas Diponegoro. Jurnal Empati, 5(2), 177-182. Retrieved from https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/empati/article/view/14979.
Stillwell, R. (2010). Public School Graduates and Dropouts From the Common Core of Data: School Year 2007–08. Methodology.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kuantitatif Dan RND. In Metode Penelitian Kuantitatif Kuantitatif Dan RND.
Tjiptono, F. (2012). Stategi Pemasaran. Andi.
Viale, H. (2014). A Theoretical Approach To the College Student Drop Out. [RIDU]: Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 8(1), 59–73.
Wijaya, H. (2012). Peranan Teori Pendidikan dalam Mengatasi Anak Putus Sekolah di Indonesia. Al-’Ulum, Vol. 1(January).
Zotti, R. (2015). Should I stay or should I go? Dropping out from university: An empirical analysis of students’ performances. Youth and the Crisis: Unemployment, Education and Health in Europe, 70, 57–74. https://doi.org/10.4324/9781315708997
DOI: https://doi.org/10.18860/psikoislamika.v18i1.11546
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indexing By:
------------------------------------------------------------------------------------------
PSIKOISLAMIKA: Jurnal Psikologi dan Psikologi Islam by http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/psiko is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.