The Implementation of Religious Moderation in the Public University of Malang
Abstract
Keywords
Full Text:
121-130References
Abror, & Mhd. (2020). Moderasi Beragama dalam Bingkai Toleransi (Kajian Islam dan Keberagaman). Rusydiah, 1(1), 137–148.
Adha, M. M., & Susanto, E. (2020). Kekuatan Nilai-nilai Pancasila dalam Membangun Kepribadian Masyarakat Indonesia. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan Dan Keagamaan, 15(01), 121–138. https://doi.org/10.37680/adabiya.v15i01.319
Akhmadi, A. (2019). Moderasi beragama dalam keragaman indonesia religious moderation in Indonesia’s diversity. Jurnal Diklat Keagamaan, 13(2), 45–55.
Ali, N. (2021). Local wisdom and religious moderation-based thematic learning management in madrasah ibtidaiyah, Malang City. Proceedings of the International Conference on Engineering, Technology and Social Science (ICONETOS 2020), 529(Iconetos 2020), 508–514. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210421.075
Ana, N. Y. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajaran Siswa Di Sekolah Dasar. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(2), 56. https://doi.org/10.24036/fip.100.v18i2.318.000-000
Anwar, R. N. (2021). Evaluasi Pembelajaran Daring Pendidikan Agama Islam di Perguruan Tinggi Umum. Proceeding Umsurabaya, 19, 324–331.
Azca, M. N. (2013). Yang muda, Yang Radikal : Refleksi Sosiologis Terhadap Fenomena Radikalisme Kaum Muda Muslim di Indonesia Pasca Orde Baru. Jurnal Maarif: Arus Pemikirian Islam Dan Sosial, 8(1), 15.
Bahri, S. (2018). Pengembangan Kurikulum Berbasis Multikulturalisme di Indonesia (Landasan Filosofis dan Psikologis Pengembangan Kurikulum Berbasis Multikulturalisme). Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 19(1), 69–88. https://doi.org/10.22373/jid.v19i1.4195
Basri, B., & Dwiningrum, N. R. (2019). Potensi Radikalisme di Perguruan Tinggi (Studi Kasus di Politeknik Negeri Balikpapan). JSHP : Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 3(1), 84–91. https://doi.org/10.32487/jshp.v3i1.546
Fajarini, U. (2014). Potret Konflik Keagamaan Masyarakat Tangerang Banten dan Resolusi Konflik Berbasis Multikulturalisme dalam Islam. Al-Tahrir: Jurnal Pemikiran Islam, 14(2), 343–361. https://doi.org/10.21154/al-tahrir.v14i2.76
Hayati, E. R., Ali, N., Nur, N., Nazrina, B., Negeri, I., Malik, M., & Malang, I. (2021). Tren Baru Program Deradikalisasi Di Lingkungan Organisasi Pemuda Muslim Indonesia. J-PAI : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 1–11. https://doi.org/10.18860/jpai.v8i1.14059
Hidayati, M. (2008). Jurang di antara Kita: Tentang Keterbatasan Manusia dan Problema Dialog dalam Masyarakat Multikultur. Kanisius.
Islam, D. P. A. (2021). Direktur PAI Paparkan Strategi Implementasi Moderasi Beragama. Pendis PAI.
Kementerian Agama Republik Indonesia. (2019). Implementasi Moderasi Beragama dalam Pendidikan Islam. Lembaga Daulat Bangsa.
Mawaddatur Rahmah. (2020). Moderasi Beragama dalam Alquran: studi pemikiran M. Quraish Shihab dalam Buku Wasathiyyah: Wawasan Islam tentang Moderasi Beragama. UIN Sunan Ampel Surabaya.
Muhammad Nur Rofik, M. M. (2021). Implementasi Program Moderasi Beragama yang Dicanangkan oleh Kementerian Agama Kabupaten Banyumas di Lingkungan Sekolah. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(2), 230–245. https://doi.org/https://doi.org/10.31849/lectura.v12i2.7611
Munadlir, A. (2016). Strategi Sekolah Dalam Pendidikan Multikultural. JPSD: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(2), 115–130.
Murtadlo, M. (2019). Menakar Moderasi Beragama di Perguruan Tinggi. Badan Litbang Dan Diklat Kementerian Agama RI.
Musyafak, N., Munawar, I., & Khasanah, N. L. (2021). Dissimilarity Implementasi Konsep Moderasi Beragama di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam. Prosiding Muktamar Pemikiran Dosen PMII, 1(1).
nauli josip mario Sinambela, P. (2013). Kurikulum 2013 dan Implementasinya dalam Pembelajaran. E-Journal Universitas Negeri Medan, 6, 17–29.
Nugroho, W. (2021). Bom Bunuh Diri di Gerbang Katedral Makassar dan Ancaman Teror Serentak. Kompas.Com.
Priatmoko, S. (2018). Memperkuat Eksistensi Pendidikan Islam di Era 4.0. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(2), 221–239.
Prihantoro, H. A. (2019). Moderasi Sosio-Religius dalam Beragama dan Bernegara. Detiknews, 1–8.
Purwanto, Y., Qowaid, Q., Ma’rifataini, L., & Fauzi, R. (2019). Internalisasi Nilai Moderasi Melalui Pendidikan Agama Islam di Perguruan Tinggi Umum. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 17(2), 110–124. https://doi.org/10.32729/edukasi.v17i2.605
Puspitasari, S. (2021). Pentingnya Realisasi Bela Negara Terhadap Generasi Muda Sebagai Bentuk Cinta Tanah Air. IJSED: Indonesian Journal of Sociology, Education, and Development, 3(1), 72–79. https://doi.org/10.52483/ijsed.v3i1.43
Putra, M. E. (2020). Moderasi Beragama Sebagai Mekanisme. Lentera, 4(2), 82–98.
Riyanti, R. (2022). Moderasi Sebagai Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Pancasila di Perguruan Tinggi Umum. ADIBA: JOURNALOF EDUCATION, 2(1), 109–121.
Rizkiyah, T., & Istiani, N. (2021). Nilai Pendidikan Sosial Keberagamaan Islam dalam Moderasi Beragama di Indonesia. POROS ONIM: Jurnal Sosial Keagamaan, 2(2), 86–96. https://doi.org/10.53491/porosonim.v2i2.127
Sodikin, A. (2019). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Moderat Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam. Al-I’tibar : Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 76–86. https://doi.org/10.30599/jpia.v6i2.641
Sumarto. (2021). Implementasi Program Moderasi Beragama Kementerian Agama RI. Jurnal Pendidikan Guru, 3(1), 1–11. https://doi.org/https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v3i1.294
Unmer. (2022). Keputusan Rektor Universitas Merdeka Malang no. 96/UM/III/2022, tentang Penataan Beban SKS Mata Kuliah Wajib Dasar (MKWD) dan Pendalaman Materi Agama di Lingkungan Universitas Merdeka Malang.
Werdiningsih, W., & Umah, R. Y. H. (2022). Internalisasi Nilai Moderasi Beragama di Sekolah Melalui Ekskul Rohis. Proceedings of Annual Conference for Muslim Scholars, 6(1), 146–155. https://doi.org/10.36835/ancoms.v6i1.412
Widoyoko, E. P. (2009). Evaluasi Program Pembelajaran. Academia.Edu.
DOI: https://doi.org/10.18860/jpai.v8i2.17933
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Rohmat Mulyana Sapdi, Novia Elok Rahma Hayati, Nur Ali
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
...............................................................................................................................................................
Editorial Office:
Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang, Jawa Timur, Indonesia 65144
Phone (0341) 552398, Faximile (0341) 552398
E-mail: jpai@uin-malang.ac.id
J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
...............................................................................................................................................................
Indexed by: