Peningkatan Kemampuan Peserta Didik terhadap Baca Tulis Al-Qur’an melalui Guru Pendidikan Agama Islam

Koko Adya Winata, Hisny Fajrussalam, Muhibbin Syah, Mohamad Erihadiana

Abstract


This study aims to examine the competence of Islamic Religious Education teachers in SMP Negeri 16 Kota Bandung in improving students' ability to read and write the Qur'an, factors that support and inhibit and solutions offered to improve the students' ability. The research method used is descriptive qualitative. Data collected through observation, documentation and interview methods. Interviews were conducted with PAI teachers in SMP Negeri 16 Kota Bandung, amounting to 3 (three) people. The results showed that 1) the competence of PAI teachers of SMP Negeri 16 Bandung was realized by making learning plans in accordance with government instructions using the 2013 curriculum form; 2) the learning method used is with the wahdah bil kitabah method and the iqra’ method; 3) supporting factors for the implementation of PAI learning consisting of teachers, students, and the school environment; 4) Obstacles faced are the time of learning to read and write the Qur'an which is only 2 hours short, the lack of learning media to read the Qur'an and the background of the students; 5) The solution offered is the method of learning to read and write the must consider the characteristics of students and implementation of audio-visual learning methods.

Keywords: Teacher Competence; Al-Qur'an Reading Literacy; Islamic Religious Education


Full Text:

90 - 100

References


Anggraeni, D., Barokah, R.R. & Sukawati, S. (2018). Pengaruh Kegiatan Baca Tulis Al-Qur’an terhadap Sikap Religius Mahasiswa IKIP Siliwangi. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(6), 1037-1044. http://dx.doi.org/10.22460/p.v1i6p%25p.1782.

Agusniar, E. (2015). Kemampuan Profesional Guru Bidang Studi Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SDN 1 Simpang Peut Nagan Raya. Jurnal Ilmiah Didaktika, 16(1), 129-140. http://dx.doi.org/10.22373/jid.v16i1.590

Daradjat. Z. (2012). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Giftia, G. (2014). Peningkatan Kemampuan Baca Tulis Huruf Al-Qur’an Melalui Metode Tamam pada Mahasiswa Fakultas Sains dan Teknologi UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Istek: Jurnal Kajian Islam, Sains, dan Teknologi, 8(1), 142-158. https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/istek/article/view/210.

Gunawan, H. (2014). Pendidikan Islam: Kajian Teoritis dan Pemikiran Tokoh. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Hardianto. (2011). Media Pembelajaran dalam Pendidikan Agama Islam. Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 1-20.

Husain, A. K. (2005). Seni Kaligrafi Khat Naskhi. Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya.

Ihsani, N., Kurnia, N. & Suprapti, A. (2018) Hubungan Metode Pembiasaan dalam Pembelajaran Dengan Disiplin Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Potensia, 3(1), 50-55. https://doi.org/10.33369/jip.3.2.105-110.

Kartilawati, K., & Warohmah, M. (1). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam di Era Teknologi Informasi dan Komunikasi. Ta’dib: Journal of Islamic Education (Jurnal Pendidikan Islam), 19(01), 143-168. Retrieved from http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/tadib/article/view/13.

Ma’rifataini, L. (2018). Implementasi Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Di Sekolah Menengah Atas Negeri (SMA) 11 Bandung. Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 16(1), 110-123. http://dx.doi.org/10.32729/edukasi.v16i1.464.

Moleong, J. L. (2014). Metode Penelitian Kualitatif, Edisi Revisi. PT Remaja Rosdakarya, Bandung.

Mujib, A. (2014). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Mulyasa, E. (2013). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Musfah, J. (2012). Peningkatan Kompetensi Guru: Melalaui Pelatihan dan Sumber Belajar Teori dan Praktik. Jakarta: Kencana.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 74 Tahun 2008 Tentang Guru. http://simpuh.kemenag.go.id/regulasi/pp_74_08.pdf.

Permendikbud No. 103 Tahun 2014 tentang Pembelajaran pada Pendidikan Dasar dan Menengah. https://jdih.kemdikbud.go.id/arsip/Permendikbud%20Nomor%20103%20Tahun%202014.pdf.

Permendikbud No. 65 Tahun 2013 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. https://jdih.kemdikbud.go.id/arsip/Permendikbud%20No%2065%20Tahun%202013.pdf

Permendikbud No. 81a tentang Implementasi Kurikulum 2013. https://jdih.kemdikbud.go.id/arsip/Abstrak%20Permendikbud%20nomor%2081A%20Tahun%202013.pdf

Permendikbud Republik Indonesia No. 32 Tahun 2013 Perubahan Peraturan Pemerintah No. 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. http://lldikti3.ristekdikti.go.id/html/wp-content/uploads/2011/04/PP0322013.pdf

Sami, A., Naeem, A., & Moin, A. (2010). Al-Qur’anku dengan Tajwid Blok Warna. Jakarta: Lautan Lestari.

Siregar, R. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Melalui Metode Pembelajaran Kontekstual. Jurnal Global Edukasi, 1(4), 539 – 546. http://jurnal.goretanpena.com/index.php/JGE/article/view/146.

Syah, M. (2017). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Undang-undang Republik Indonesia No. 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen & Undang undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 tentang Sisdiknas.

Yusuf, M. Kadar. (2013). Tafsir Tarbawi: Pesan-pesan al-Qur’an tentang Pendidikan. Jakarta: Amzah.

Zuhri, M. N. C. (2013). Studi tentang Efektivitas Tadarus Al-Qur`an dalam Pembinaan Akhlak di SMPN 8 Yogyakarta. Cendekia: Jurnal Pendidikan dan Kemasyarakatan, 11(1), 113-129. https://doi.org/10.21154/cendekia.v11i1.730




DOI: https://doi.org/10.18860/jpai.v6i2.8035

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

...............................................................................................................................................................

Editorial Office:

Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang, Jawa Timur, Indonesia 65144

Phone (0341) 552398, Faximile (0341) 552398
E-mail: jpai@uin-malang.ac.id

...............................................................................................................................................................

J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.

...............................................................................................................................................................

Indexed by:

https://assets.crossref.org/logo/crossref-logo-landscape-100.png