Implementasi Standar Pengelolaan Pendidikan Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Islam

Palahudin Palahudin, Muhammad Eri Hadiana, Hasan Basri

Abstract


Abstract. Islamic education is tasked with guiding and directing the development of students from one stage to another until it reaches optimal levels. Islamic education aims to create a perfect human (al-insanul kamil) and a good human being (al-insan al-shalih). Other tasks are in accordance with the vision and mission of the Prophet, namely perfecting human morals. A good education is certainly well managed. Therefore it is necessary to manage according to Islamic teachings. By using a qualitative descriptive research method, this study will try to dig deeper into the extent to which the achievement of education management standards in accordance with Islamic teachings and solutions to solve problems faced. The management of education in achieving the goals of Islamic education is education that is capable of making people who are faithful and devout, educating pious individuals by paying attention to spiritual, emotional, social, intellectual, physical development, educating members of pious social groups, both in the Muslim family and community.



Keywords


Education Management; Educational Objectives; Islamic Education.

Full Text:

1 - 11

References


Abadi, M., & Muthohirin, N. (2020). Metode Cultural Responsive Teaching dalam Pendidikan Agama Islam: Studi Kasus Tindak Xenophobia dan Rasisme di Tengah Bencana Covid-19. Progresiva: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 9(1), 34–48.

Achyar, A. (2019). Konsep Manajemen Mutu Terpadu Dan Implementasinya Dalam Pendidikan Islam Studi Kasus Di Pondok Pesantren Darul Muttaqien Bogor. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 193–218.

Amin, N., Siswanto, F., & Hakim, L. (2018). Membangun Budaya Mutu yang Unggul Dalam Organisasi lembaga Pendidikan Islam. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 94–106.

Amin, S., & Siregar, F. M. (2015). Pemimpin dan Kepemimpinan dalam al-Qur’an. Tanzil: Jurnal Studi Al-Qur’an, 1(1), 27.

Anwar, H. (2017). Standar Pengelolaan Pendidikan Dalam Perspektif Pengelolaaan Madrasah Aliyah Swasta. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), 15–27.

Chairunnisa, E., Najiyah, C., Salsabila, H., & Dikara, W. N. C. (2020). Kepemimpinan Bermutu: Konsep Pengembangan Lembaga Pendidikan Islam. Progresiva: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 9(1), 26–33.

Hasbiyallah, H., & Sulhan, M. (2013). Hadis Tarbawi dan hadits-hadits di sekolah dan madrasah.

Hidayat, A., & Machali, I. (2012). Pengelolaan pendidikan: Konsep, prinsip, dan aplikasi dalam mengelola sekolah dan madrasah. Kaukaba.

Ikhwan, A. (2016). Manajemen Perencanaan Pendidikan Islam (Kajian Tematik Al-Qurâ€TM an dan Hadist). Edukasi: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 128–155.

Jannah, M. (2020). Partisipasi Orang Tua Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Dasar Anak. Universitas Negeri Semarang.

Maqfirah. (2013). Efektivitas Pengelolaan Administrasi Akademik Fakultas Syariah IAIN Ar-Raniry Banda Aceh. Jurnal Mudarrisuna, 3(2), 328–349. http://dx.doi.org/10.22373/jm.v3i2.274

Mustaghfiroh, H. (2015). Rekonstruksi Filsafat Pendidikan Islam (Mengembalikan Tujuan Pendidikan Islam Berbasis Tujuan Penciptaan Dan Tujuan Risalah). Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(1).

Mustaqim, Y. (2014). Pengembangan Konsepsi Kurikulum dalam Pendidikan Islam. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1).

Muthohirin, N. (2019). Politik Identitas Islam dan Urgensi Pendidikan Multikultural. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1).

MUTIA. (2019). Pelaksanaan Standar Pengelolaan Pendidikan Di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Bandar Lampung (Vol. 53). https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Nata, A. (2016). Islam Rahmatan lil Alamin Sebagai Model Pendidikan Islam Memasuki Asean Community. Makalah Disampaikan Pada Acara “Kuliah Tamu” Jurusan Pendidikan Agama Islam Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan UIN Maulana Malik Ibrahim Malang Senin, 7.

Nata, D. R. H. A. (2014). Perspektif Islam tentang strategi pembelajaran. Kencana.

Nurhayati, T. (2016). Hubungan Kepemimpinan Transformasional dan Motivasi Kerja. Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 1(2).

Rahayu, M. (2015). Pelaksanaan Standar Pengelolaan Pendidikan Di Sekolah Dasar Kecamatan Ngemplak Kabupaten Sleman. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 8(1), 62–79. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v8i1.4929

Rahman, A. (2012). Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Islam-Tinjauan Epistemologi dan Isi-Materi.". Jurnal Eksis, 8(1), 2053–2059.

Rizal, A. S. (2014). Perumusan Tujuan Sebagai Basis Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam-Ta’lim, 12(2), 97–112.

Rohman, A. N. (2019). Pengaruh model pembelajaran Role Playing terhadap partisipasi siswa pada mata pelajaran pendidikan agama Islam: Penelitian pada siswa kelas XI SMA Negeri 1 Kasokandel Kecamatan Kasokandel Kabupaten Majalengka. Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung.

Sekolah, B. A. (n.d.). Madrasah. Muti, A (2017). Perangkat Akreditasi Sekolah SMP/MTs.

Soendari, T. (2012). Metode Penelitian Deskriptif. Online) Https://Academia. Edu/Jurnal-Metode-Penelitian-Deskriptifpdf. Html (Diakses 15 Juni 2017).

Suhartini, Y. (2015). Analisis terhadap managemen program pendidikan agama islam bagi narapidana di lembaga pemasyarakatan klasifikasi I sukamiskin Bandung.

Suraji, I. (2012). Urgensi Kompetensi Guru. Edukasia Islamika, 10(2), 70284.

Suryadi, D. (2012). Pentingnya Visi Dan Misi Dalam Mengelola Suatu Usaha. Asy-Syukriyyah, 9(1), 17–35.

Syihabuddin, M. A. (2019). Landasan Manajemen Pendidikan Islam. Cendekia, 11(1), 39–50.

Trinurmi, S. (2015). Hakekat dan Tujuan Hidup Manusia dan Hubungannya dengan Tujuan Pendidikan Islam. Al-Irsyad Al-Nafs: Jurnal Bimbingan Dan Penyuluhan Islam, 2(1).

Wardani, K. W., Loekmono, L., & Supramono, S. (2017). Keterlaksanaan Standar Pengelolaan Pendidikan Di Sma Terakreditasi. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 12. https://doi.org/10.24246/j.jk.2017.v4.i1.p12-27

Widoyoko, E. P. (2009). Evaluasi program pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 238.

Yusuf, N. (2011). Perspektif Islam tentang Pengintegrasian Ilmu Akhlak dalam Pembelajaran Ilmu Sains dan Penerapannya di Lembaga Pendidikan Islam. Kutubkhanah, 14(2), 233–242.




DOI: https://doi.org/10.18860/jpai.v7i1.9776

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Palahudin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

...............................................................................................................................................................

Editorial Office:

Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang, Jawa Timur, Indonesia 65144

Phone (0341) 552398, Faximile (0341) 552398
E-mail: jpai@uin-malang.ac.id

...............................................................................................................................................................

J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.

...............................................................................................................................................................

Indexed by:

https://assets.crossref.org/logo/crossref-logo-landscape-100.png