How to relaxation of social studies learning through team quiz method? Implementation for student activeness
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adawiyah, F. (2021). Variasi Metode Mengajar Guru Dalam Mengatasi Kejenuhan Siswa Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Paris Langkis, 2(1), 68–82. https://doi.org/10.37304/paris.v2i1.3316
Afrida. (2020). Melalui Metode Pembelajaran Aktif Teknik Quiz Team Siswa Kelas Vii 3 SMP. Jurnal Muara Pendidikan, 5(2), 705–710.
Arikunto, S. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Bumi Aksara.
Christina, M. (2023). Pengaruh Metode Team Quiz Berbasis Video Interaktif Pada Hasil Belajar IPS Kelas V SD Negeri 45 Prabumulih. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama Dan Budaya, 7(2), 194. https://doi.org/10.55115/widyacarya.v7i2.3342
Fauziyah, E. (2022). Hubungan Antara Motivasi Belajar dengan Kesulitan Belajar Siswa Kelas XI SMA BU NU Bumiayu. Jurnal Guiding World, 5(2), 25–29.
Fernando, Y., Andriani, P., & Syam, H. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inspirasi Pendidikan (ALFIHRIS), 2(3), 61–68.
Hairani, I. (2021). Model Pembelajaran Aktif Tipe Quiz Team Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ips, 2(1), 61–66.
Hirama, S., Suhartono, S., & Chamdani, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Team Quiz dalam Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar IPA tentang Perubahan Kenampakan Bumi dan Benda Langit pada Siswa Kelas IV SD Negeri 4 Bumirejo Tahun Ajaran 2017/2018. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(2), 0–4. https://doi.org/10.20961/jkc.v7i2.40701
Justice, J. M. R. B., & Hasanudin, C. (2022). Menyiapkan Pendidik Pofesional Dengan Program Smart Society 5.0 Untuk Mewujudkan Generasi Indoensia Emas Tahun 2045. Prosiding Senada (Seminar Nasional Daring) :, 2045, 20–28.
Lathif, Muhammad Ichsan Abdul Manjilah, E. L., Aguilera, F. V., & Khayriyah, Navita Wafiq Amaliyah, F. (2023). Pengaruh Keaktifan Siswa terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di dalam Kelas 5 SD 2 Dersalam. Prosiding Conference of Elementary Studies, 472–481.
Manullang, F. R. (2017). Peningkatan Hasil Belajar IPS Dengan Menggunakan Strategi Pembelajaran Aktif Team Quiz Siswa Kelas V SDN 42 Palembang. Wahana Didaktika, 15(1), 38–51.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis : A Methods Sourcebook (3rd ed.). Sage Publication.
Mutakin, D. M. (2022). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa menggunakan Metode Team Quiz pada Pembelajaran Daring. Jurnal Penelitian Ilmu - Ilmu Sosial, 3(1), 1–18.
Nasri, N. (2020). Peran Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 2(1), 166–179.
Ningrum, E. (2016). Pengembangan Sumber Daya Manusia Bidang Pendidikan. Jurnal Geografi Gea, 9(1). https://doi.org/10.17509/gea.v9i1.1681
Noor, I., Putrie, A., Rahmawati, W. K., Mawaddati, I. R., Fauziyah, N., Pgri, U., & Jember, A. (2024). Penerapan Teknik Relaksasi Attention Focussing Exercise Untuk Mengurangi Stres Akademik Siswa Man 1 Program Keagamaan Jember. Jurnal Penelitian Pendidikan, Bimbingan, Konseling Dan Mulitkultural, 2(1), 32–44.
Nuraeni. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia Lembaga Pendidikan. JURNAL IDAARAH, 3(1), 124–137.
Nurcahyani, I., & Fauzan, L. (2016). Efektivitas Teknik Relaksasi Dalam Konseling Kelompok Behavioral Untuk Menurunkan Stres Belajar Siswa Sma. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.17977/um001v1i12016p001
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0, November, 289–302.
Rizal, N. S., Tati, A. D. R., & Syawaluddin, A. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Team Quiz Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Dan Sosial Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Takalar. Pinisi Journal of Education, 4(1), 27–42.
Rokhanah, N., Widowati, A., & Sutanto, E. H. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Divisions (STAD). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3173–3180.
Sufiyati, D., & Novianto, V. (2021). Peningkatan Minat Belajar, Keaktifan Belajar, dan Hasil Belajar IPS Melalui Pembelajaran Aktif Teknik Quiz Team. Jurnal Sosialita, 16(2), 283.
Utami, M. D., Subroto, W. T., & Hendratno, H. (2023). Peningkatan Keaktifan Belajar Peserta Didik melalui Media Quiziz dalam Pembelajaran IPS Kelas V. Journal of Education Research, 4(4), 2420–2425.
Wahidin, F. (2022). Analisis Keaktifan Peserta Didik Kelas V Dalam Pembelajaran IPS dengan Metode Team Quiz. Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(10), 17414–17431.
Wibowo, N. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Di Smk Negeri 1 Saptosari. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1(2), 128–139. https://doi.org/10.21831/elinvo.v1i2.10621
DOI: https://doi.org/10.18860/abj.v10i1.28914
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Ni’matuz Zuhroh, Ulfi Andrian Sari, Itna Laily Rosyida Achmad, Anisa Nurfadhilah
License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
...............................................................................................................................................................
Mailing Address:
Ruang Jurnal Abjadia, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan (FITK)
Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Phone/Faximile: (+62341) 552398, Cell Phone: +62 81 333 666 063
Website: http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/abjadia
Email: abjadia@uin-malang.com
Abjadia: International Journal of Education. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
...............................................................................................................................................................
Indexed by: