MANAGEMENT OF TADRIS AL-ARABIYYAH AL-MUKATSSAF (TAM) PROGRAM FOR ARABIC FRESHMEN AT THE STATE ISLAMIC INSTITUTE OF KEDIRI

Nur Latipah, Evy Nur Rohmawaty, Meidias Abror Wicaksono, Ridwan Ridwan

Abstract


This study aims to analyze the management of the Tadris Al-Arabiyah Al-Mukstssaf (TAM) program for new students of Arabic Language Education at the Kediri State Islamic Institute. This research method uses descriptive qualitative method. Data collection techniques using interviews and documentation, so as to obtain primary and secondary data which are then analyzed to obtain conclusions. The key informants are the secretary and lecturers and students of the Arabic Language Education study program. Data were analyzed through several stages, namely data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results of this study are (1) planning the TAM program contains objectives, preparation of learning materials, and learning media used, (2) organizing the TAM program contains the division of teaching duties, preparation of course schedules, and provision of learning facilities, (3) Implementation of the TAM program model, methods, media, and learning strategies used by lecturers, program implementation time, (4) Evaluation of the TAM program contains exercises at the end of each material, midterm and final semester exams, and Arabic week competitions conducted between classes.

Keywords


Arabic Language, Management, Tadris Al-Arabiyah Al-Mukatssaf

Full Text:

PDF

References


Adawiyah, F. (2021). Variasi Metode Mengajar Guru Dalam Mengatasi Kejenuhan Siswa Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Paris Langkis, 2(1), 68–82. https://doi.org/10.37304/paris.v2i1.3316

Afrida. (2020). Melalui Metode Pembelajaran Aktif Teknik Quiz Team Siswa Kelas Vii 3 SMP. Jurnal Muara Pendidikan, 5(2), 705–710.

Arikunto, S. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Christina, M. (2023). Pengaruh Metode Team Quiz Berbasis Video Interaktif Pada Hasil Belajar IPS Kelas V SD Negeri 45 Prabumulih. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama Dan Budaya, 7(2), 194. https://doi.org/10.55115/widyacarya.v7i2.3342

Fauziyah, E. (2022). Hubungan Antara Motivasi Belajar dengan Kesulitan Belajar Siswa Kelas XI SMA BU NU Bumiayu. Jurnal Guiding World, 5(2), 25–29.

Fernando, Y., Andriani, P., & Syam, H. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inspirasi Pendidikan (ALFIHRIS), 2(3), 61–68.

Hairani, I. (2021). Model Pembelajaran Aktif Tipe Quiz Team Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ips, 2(1), 61–66.

Hirama, S., Suhartono, S., & Chamdani, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Team Quiz dalam Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar IPA tentang Perubahan Kenampakan Bumi dan Benda Langit pada Siswa Kelas IV SD Negeri 4 Bumirejo Tahun Ajaran 2017/2018. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(2), 0–4. https://doi.org/10.20961/jkc.v7i2.40701

Justice, J. M. R. B., & Hasanudin, C. (2022). Menyiapkan Pendidik Pofesional Dengan Program Smart Society 5.0 Untuk Mewujudkan Generasi Indoensia Emas Tahun 2045. Prosiding Senada (Seminar Nasional Daring) :, 2045, 20–28. Bojonegoro: Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.

Kusumawati, P. (2017). Penerapan Model Cooperative Learning Tipe Think Pair Share dengan Media Video Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Rasa Percaya Diri dalam Pembelajaran Sejarah Siswa Kelas X IPS 1 SMA Negeri 1 Simo Boyolali Tahun Ajaran 2016/2017 (Vol. 11).

Lathif, Muhammad Ichsan Abdul Manjilah, E. L., Aguilera, F. V., & Khayriyah, Navita Wafiq Amaliyah, F. (2023). Pengaruh Keaktifan Siswa terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di dalam Kelas 5 SD 2 Dersalam. Prosiding Conference of Elementary Studies, 472–481. Surabaya: Universitas Muhammadiyah Surabaya.

Manullang, F. R. (2017). Peningkatan Hasil Belajar IPS Dengan Menggunakan Strategi Pembelajaran Aktif Team Quiz Siswa Kelas V SDN 42 Palembang. Wahana Didaktika, 15(1), 38–51.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis : A Methods Sourcebook (3rd ed.). Thousand Oaks: Sage Publication.

Mutakin, D. M. (2022). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa menggunakan Metode Team Quiz pada Pembelajaran Daring. Jurnal Penelitian Ilmu - Ilmu Sosial, 3(1), 1–18.

Nasri, N. (2020). Peran Manajemen Sumber Daya Manusia Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 2(1), 166–179.

Ningrum, E. (2016). Pengembangan Sumber Daya Manusia Bidang Pendidikan. Jurnal Geografi Gea, 9(1). https://doi.org/10.17509/gea.v9i1.1681

Noor, I., Putrie, A., Rahmawati, W. K., Mawaddati, I. R., Fauziyah, N., Pgri, U., & Jember, A. (2024). Penerapan Teknik Relaksasi Attention Focussing Exercise Untuk Mengurangi Stres Akademik Siswa Man 1 Program Keagamaan Jember. Jurnal Penelitian Pendidikan, Bimbingan, Konseling Dan Mulitkultural, 2(1), 32–44.

Nuraeni. (2019). Manajemen Sumber Daya Manusia Lembaga Pendidikan. JURNAL IDAARAH, 3(1), 124–137.

Nurcahyani, I., & Fauzan, L. (2016). Efektivitas Teknik Relaksasi Dalam Konseling Kelompok Behavioral Untuk Menurunkan Stres Belajar Siswa Sma. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.17977/um001v1i12016p001

Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0, (November), 289–302. Gorontalo: PASCASARJANA UNIVERSITAS NEGERI GORONTALO.

Rizal, N. S., Tati, A. D. R., & Syawaluddin, A. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Team Quiz Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Dan Sosial Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Takalar. Pinisi Journal of Education, 4(1), 27–42.

Rokhanah, N., Widowati, A., & Sutanto, E. H. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Divisions (STAD). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3173–3180.

Taufiqurrochman, R. (2025). Linking Environmental Education and Arabic Language Teaching: Curriculum Analysis of Madrasa and Pesantren in Indonesia. Studia Ecologiae Et Bioethicae. https://doi.org/10.21697/seb.5845

Sajari, D. D., Dwirahayu, D. G., Rosyidatun, E. S., Sunengsih, N., & Fuadah, A. (2018). Pengembangan Budaya Akademik Dosen: Hasil Kajian Teoritis dan Hasil Penelitian Bunga Rampai Forum Diskusi Dosen Tahun 2017 Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. In Pengembangan Budaya Akademik Dosen: Hasil Kajian Teoritis dan Hasil Penelitian.

Sufiyati, D., & Novianto, V. (2021). Peningkatan Minat Belajar, Keaktifan Belajar, dan Hasil Belajar IPS Melalui Pembelajaran Aktif Teknik Quiz Team. Jurnal Sosialita, 16(2), 283.

Utami, M. D., Subroto, W. T., & Hendratno, H. (2023). Peningkatan Keaktifan Belajar Peserta Didik melalui Media Quiziz dalam Pembelajaran IPS Kelas V. Journal of Education Research, 4(4), 2420–2425.

Wahidin, F. (2022). Analisis Keaktifan Peserta Didik Kelas V Dalam Pembelajaran IPS dengan Metode Team Quiz. Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(10), 17414–17431.

Wibowo, N. (2016). Upaya Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Pembelajaran Berdasarkan Gaya Belajar Di Smk Negeri 1 Saptosari. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1(2), 128–139. https://doi.org/10.21831/elinvo.v1i2.10621




DOI: https://doi.org/10.18860/abj.v10i1.29601

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Nurlatipah, Evy Nur Rohmawaty, Meidias Abror Wicaksono, Ridwan

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

...............................................................................................................................................................

Mailing Address:

Ruang Jurnal Abjadia, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan (FITK)
Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia

Phone/Faximile: (+62341) 552398, Cell Phone: +62 81 333 666 063
Website: http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/abjadia
Email: abjadia@uin-malang.com

...............................................................................................................................................................

Abjadia: International Journal of Education. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

...............................................................................................................................................................

Indexed by: