OPTIMIZATION OF DRILL METHOD TO OVERCOME THE PROBLEM OF ARABIC WRITING ERRORS
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adam, M. Z., & Fitriani, L. (2023). Implementation of the drill method in learning Arabic with a communicative approach. JOurnal of Arabic Language Learning and Teaching (JALT), 1(1), 1–12.
Afifa, Z. (2023). Analisis Penggunaan Metode Tikrar Wa Tadrib Pada Pembelajaran Menulis Kalimat Sederhana Bahasa Arab. An-Nas: Jurnal Humaniora, 7(1), 11–26.
Agussalim, A., Baso, Y. S., Risky, A., Nasir, N. P. W., Dzakirah, D. J., & Vieriawan, A. (2023). Menemu-kenali Faktor Penyebab Kesalahan Penulisan Bahasa Arab Dalam Tugas Akhir Mahasiswa. Jurnal Ilmu Budaya, 11(1), 45–55.
Anwar, M. (2022). Pembelajaran Qawaidul Imlaâ€TM, Konsepsi, Problematika dan Solusinya. Tafhim Al-’Ilmi, 14(1), Article 1. https://doi.org/10.37459/tafhim.v14i1.6031
Efendi, D. (2024). STRATEGI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM MENGATASI KESULITAN MEMBACA AL-QURAN PADA PESERTA DIDIK DI MI INTEGRAL HIDAYATULLAH JAYAPURA. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 6(7), 41–50.
Fahrurrozi, F., Sari, Y., & Shalma, S. (2022). Studi Literatur: Implementasi metode drill sebagai peningkatan hasil belajar matematika siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4325–4336.
Faizah, T. P., Annas, A., Darmawan, M. R., Rahmawati, S. U., & Umbar, K. (2024). Analisis Kesalahan Penulisan Hamzah dalam Abstrak Skripsi Mahasiswa PBA UIN Jakarta. Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Bahasa Arab, 6(1), 67–77.
Fakhiroh, Z. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Materi Perkalian Cara Bersusun Pendek Menggunakan Metode Drill Di Kelas III SD Negeri 1 Lungbenda. Action Research Journal Indonesia (ARJI), 3(4), Article 4. https://doi.org/10.61227/arji.v3i4.50
Hasibuan, R., & Jundi, M. (2024). Think Pair Share with Drill Method: A teaching Learning Strategy to Enhance Students’ Arabic vocabulary mastery. Educational Journal of Learning Technology, 1(3), Article 3. https://doi.org/10.58230/edutech.v1i3.18
Hidayati, S., Yunus, M., & Zainullah, Z. (2024). TAHLIL AL-AKHTO’FII KITABATIL LUGGHOTIL AROBIYYAH FII TA’LIMIL IMLA’BIMADROSATI DARUT TAUHID ZAINUL HASAN GENGGONG. El-Tsaqafah: Jurnal Jurusan PBA, 23(1), 63–76.
Insaniyah, A. L., & Kumala, U. Y. N. (2022). Analisis Kesalahan Menulis Bahasa Arab Dalam Pembelajaran Imla. TADRIS AL-ARABIYAT: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 2(1), 47–60.
Jannah, R., Hasnah, S., & Akhiryani, A. (2023). Implementasi Metode Drill dalam Mengatasi Kesulitan Menghafal Kosakata Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah. Albariq: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.24239/albariq.v4i2.59
Lestari, A. A., Kurnia, D., & Hikmah, N. (2023). Peningkatan keterampilan tegak bersambung menggunakan metode drill di SDN Rumpin 01. Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 2(1), 32–36.
Maharani, K. A., Fatkhurrahman, F., Astina, C., & Faida, F. (2022). Problematika pembelajaran menulis dengan metode imla’pada santri bimbingan masuk gontor (bimago). Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(1), 119–132.
Malla, A. B., & Nurjannah, N. (2024). Analisis Kesulitan Mendikte (Mengimla) Teks-Teks Bahasa Arab Bagi Santri Pondok Pesantren Wihdatul Ulum. `A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 13(1), 188–202. https://doi.org/10.31314/ajamiy.13.1.188-202.2024
Murniasih, K. (2024). Pemanfaatan Audio Visual Berwawasan Kearifan Lokal sebagai Media Menulis Teks Cerpen Berdasarkan Struktur Teks (Studi Kasus pada Siswa Kelas IX E SMP Negeri 1 Rawalo). https://conferenceproceedings.ump.ac.id/pssh/article/view/1396
Nahdly, M. A. (2023). IMPLEMENTASI METODE DRILL DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI KELAS X MA. NU WALISONGO SIDOARJO. Al-Muttaqin: Jurnal Studi, Sosial, Dan Ekonomi, 4(1), 27–32.
Putri, A. S. A., & Taufik, T. (2024). Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab Melalui Strategi Pembelajaran Imla’. Mahira: Journal of Arabic Studies, 4(1), 35–50.
Rahmawati, S. T., Wijayama, B., & Utami, C. P. C. (2023). Media Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar Era Digital. Cahya Ghani Recovery. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=MDzUEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA10&dq=latihan+drill+juga+dapat+memperkuat+ingatan+jangka+panjang,+karena+pengulangan+yang+dilakukan+membantu+memperkokoh+pengetahuan+yang+telah+dipelajari&ots=d9D60_dj4K&sig=3Zr_0oS6emB9E4gaKHXSl4ThMmQ
Ramadani, J., Anwar, M. R., Nasution, N. W., & Nasution, S. (2023). Analisa Kesalahan Penulisan Huruf Hamzah (Washl/Qath’i) Pada Siswa/i Kelas XII Madrasah Aliyah Negeri 1 Medan. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(5). https://ojs.daarulhuda.or.id/index.php/Socius/article/view/131
Ridwan, M. (2023). MEMBUKA WAWASAN KEISLAMAN: KEBERMAKNAAN BAHASA ARAB DALAM PEMAHAMAN ISLAM. Jazirah: Jurnal Peradaban Dan Kebudayaan, 4(2), 102–115.
Ridwan, M., Suhar, A. M., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya penerapan literature review pada penelitian ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42–51.
Rosyad, M. S., & Haq, M. A. (2024). Problematika dan Solusi Pembelajaran Dikte Bahasa Arab (IMLA’) Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah Darul Ulum Gresik. Al-Lahjah: Jurnal Pendidikan, Bahasa Arab, Dan Kajian Linguistik Arab, 7(1), 1–9.
Setianingsih, R., & Robbani, A. S. (2024). Problematika pembelajaran bahasa Arab: Studi kasus pada siswa Sanggar Bimbingan Permai Penang Malaysia. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 7(4), 655–664.
Sitasari, N. W. (n.d.). MENGENAL ANALISA KONTEN DAN ANALISA TEMATIK DALAM PENELITIAN KUALITATIF.
Subagiya, B. (2023). Eksplorasi penelitian Pendidikan Agama Islam melalui kajian literatur: Pemahaman konseptual dan aplikasi praktis. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 12(3), 304–318.
Suminarsih, I. (2018). PENERAPAN METODE DRILL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN BAHASA ARAB MATERI MENYUSUN TEKS SEDERHANA TERKAIT TOPIK ALBAYAANAAT AS-SYAKHSHIYAH. JPG: JURNAL PENELITIAN GURU FKIP UNIVERSITAS SUBANG, 1(02), Article 02.
SURYATI, S., SYARIFUDIN, E., & UMAYAH, U. (2022). METODE DRILL DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS HURUF HIJAIYAH. STRATEGY: Jurnal Inovasi Strategi Dan Model Pembelajaran, 2(4), 428–435.
Susiawati, I., & Mardani, D. (2022). Bahasa Arab bagi Muslim Indonesia antara identitas dan cinta pada agama. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(5), 18–23.
المتولي, م., أحمد زكي, & محمد شافعي هارهاف. (2023). تحليل مشكلات تعليم الإملاء في المدرسة المتوسطة بالمعهد تأديب الشاكرين ميدان سمطرة الشمالية. Cendekia Inovatif Dan Berbudaya, 1(2), Article 2. https://doi.org/10.59996/cendib.v1i2.235
DOI: https://doi.org/10.18860/abj.v10i1.31783
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Ruhamaul Waro, mohammad Samsul Ulum, Halimi Zuhdy
License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
...............................................................................................................................................................
Mailing Address:
Ruang Jurnal Abjadia, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan (FITK)
Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Phone/Faximile: (+62341) 552398, Cell Phone: +62 81 333 666 063
Website: http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/abjadia
Email: abjadia@uin-malang.com
Abjadia: International Journal of Education. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
...............................................................................................................................................................
Indexed by: