Accelerate Pembelajaran Al-Qur’an Berbasis Neurologi (Pola Metode Al-Barqy dan Wafa)
Abstract
Abstract. This study aims to determine the pattern of neurology-based learning methods of Al-Qur'an Al-Barqy and wafa as an effort to synchronize these methods with the principles of accelerated learning required in this advancement era. Researchers Use research methods library research or commonly referred to as literature studies by collecting primary and secondary data related to al-Barqy and death methods, then analyzing neurology using descriptive analysis. The results of this study indicate that the method of learning al-Qur'an al-barqy and wafa with its unique characteristics includes functioning of the right and left brain, besides being simple, fun and effective and making it easier for students to remember and recall old memories easily are points. It is important to acceleratinglearning neurology-based with the acrostic mnemonic method, where the language used is the daily language of students such as Ma-Ta-Sa-Ya and A-Da-Ra-Ja.
Keywords
Full Text:
24 - 31References
Astuti, R. (2013). Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Quran Pada Anak Attention Deficit Disorder Melalui Metode Al-Barqy Berbasis Applied Behavior Analysis. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 7(2), 251–266.
Baihaqi, M. S. D. dan M. (2017). Belajar Al-Qur’an Metode Otak Kanan “Wafa” (1st ed.). PT Kualita Media Tama.
Boby DePorter dan Mike Herncki. (2002). Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Kaifa.
Colin Rose dan Malcolm J. Nichol. (2002). Cara Belajar Cepat Abad XXI. Nuansa.
Dave Meier. (2002). The Acelerate Learning: Handbook, Panduan Kreatif dan Efektif Merancang Program Pendidikan dan Pelatihan (terj). Kaifa.
Goldon Dryden dan Jeannette Vos. (1999). The Learning Revolution. Kaifa.
Hamid, I. (2019). Pengembangan Model Bimbingan Belajar Accelerated Learning Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Sma Negeri 1 Sinjai Kabupaten Sinjai. Jurnal Mimbar Kesejahteraan Sosial, 2(2).
Hasri, K. S., & Hasridan, K. S. (2019). Studi Perbandingan Kemampuan Menghafal al-Qur’an dengan Metode Kaisa dan Metode Wafa dalam Menghafal al-Qur’an pada Anak Usia Dasar di Rumah Tadabbur Qur’an (RTQ) Kendari. TADARUS, 8(1).
Huliyah, M. (2017). Metode Al Barqy Dalam Perspektif Multiple Intelligences. Geneologi PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(01), 23–32.
Jonathan K. Foster. (2010). Psikologi memori, Menyingkap Rahasia Memori, terj (Terj. Tegu). Portico Publishing.
Laksmi, P. K., Sujana, I. W., & Suryaabadi, I. B. G. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Otak ( Brain Based Learning ) Berbantuan Media Teka-Teki Silang Terhadap Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V Sd Gugus I Gusti Ngurah Jelantik. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1).
Mahmudah, U. dkk. (2008). Active Learning dalam Pembelajaran Bahasa Arab. UIN Malang Press.
Maqsuri, A. (2018). Urgensi Metode Wafa Dalam Pebaikan Tajwid Al-Qur’an. IQRO: Journal of Islamic Education, 1(2), 139–152.
MAWADA, A. (2019). Metode Al-Barqy Terhadap Kemampuan Membaca Huruf Hijaiyah Anak Tunarungu. Jurnal Pendidikan Khusus, 12(3).
Nata, A. (2018). Pendidikan Islam di Era Milenial. Conciencia, 18(1), 10–28.
Pransiska, T. (2015). Fenomena Konstruktivistik dalam Metode al-Barqy dalam Pembelajaran al-Qur’an: Perspektif Psikolinguistik. 11(2), 31–46.
Priyayi, D. F., & Prayitno, B. A. (2014). Pengembangan model pembelajaran accelerated learning included by discovery (ALID) pada materi jaringan tumbuhan Kelas XI SMA Negeri 7 Surakarta. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 3(2).
Qurrotaini, L. (2019). Kemampuan Mengaji Anak Usia 7–12 Tahun Melalui Metode Al-Barqy Di TPA Nur Hikmah Depok. Proceeding International Conference on Islamic Education (ICIED), 4(1), 22–26.
Rahman, M. F. (2011). Islamic Parenting. Erlangga.
Ratnawati, S. R., & Solihah, I. (2017). Pembelajaran Al-Qur’an Metode “Wafa”: Sebuah Inovasi Metode Pembelajaran Al-Qur’an dengan Optimalisasi Otak Kiri dan Otak Kanan. Annual Conference on Islamic Early Childhood Education, 2, 149–158.
Saifurrahman, S. (2019). Desain Pembelajaran Keagamaan Islam Berbasis Neurosains. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 6(1), 55–73.
Saudih, S. dan N. (2005). Metode Penelitian pendidikan. Remaja Rosdakarya.
Trianto. (2011). Pengantar Penelitian Pendidikan bagi Pengembangan Profesi Pendidikan & Tenaga Kenpendidikan. Kencana Prenada Media Group.
Wathon, A. (2016). Neurosains dalam pendidikan. Jurnal Lentera: Kajian Keagamaan, Keilmuan Dan Teknologi, 1(2), 284–294.
Widyantara, I. G., Ganing, N. N., & Zulaikha, S. (2015). Pembelajaran Berbasis Otak Berbantuan Media Visual Berpengaruh Terhadap Keterampilan Menulis Deskripsi Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sd Gugus 2 Mengwi Badung. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1).
Wijaya, H. (2018). Pendidikan Neurosains Dan Implikasinya Dalam Pendidikan Masa Kini.
Zulaini. (2016). Manfaat Senam Otak. Juli-Desember, 15, 62–70.
DOI: https://doi.org/10.18860/jpai.v7i1.10467
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 I’anatut Thoifah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
...............................................................................................................................................................
Editorial Office:
Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang, Jawa Timur, Indonesia 65144
Phone (0341) 552398, Faximile (0341) 552398
E-mail: jpai@uin-malang.ac.id
J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
...............................................................................................................................................................
Indexed by: