IMPLEMENTATION OF AUGMENTED REALITY LEARNING MEDIA IN ARABIC LANGUAGE COURSES

Moh Ajib Amrulloh

Abstract


Books are the most frequently used media by teachers. However, teachers often face difficulties in explaining shapes or depicting the real appearance of objects and sometimes get caught up in merely memorizing terms. Therefore, there is a need for media that can assist both teachers and students in the learning process. The aim of this study is to determine the product specifications, attractiveness, and practicality of augmented reality learning media in discovery learning activities for the Arabic language subject, specifically the living room material, for sixth-grade students at Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Huda Kepung, Kediri. This study employs a qualitative research method, which generates descriptive data in the form of written or spoken words from observed sources. The qualitative descriptive method describes research in a more specific, in-depth, and transparent manner to obtain more accurate and reliable data from direct sources, which are then summarized into conclusions and linked with existing theories to achieve more accurate research results. The research was conducted at Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Huda Kepung, Kediri. The results of this study indicate that the product's attractiveness level is 86.06% and the practicality level is 88.64%. These results deem the product suitable and feasible as a new learning media for the living room material.

Full Text:

PDF

References


Alfarizi, M. (2020). Pengembangan Museum Virtual Reality Berbasis Inkuiri Pada Mata Pelajaran PPKn Kelas X Materi Integrasi Bangsa Dalam Bingkai Bhineka Tunggal Ika. Jakarta:Universitas Pelita Harapan.

Batubara, H. H. (2021). Media Pembelajaran Digital. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Borg, W. R., & Gall, M. D. (1989). Educational research: An introduction (5th ed.). Longman.

Dewi, I. S., Sunariyati, S., & Neneng, L. (2014). Analisis kendala pelaksanaan praktikum biologi di SMA Negeri se-kota Palangka Raya. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 2(1), 13 – 26

Efendy, M. (2018). Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 37 Tahun 2018. Retrieved Mei 2, 2022 from jdih.kemdikbud.go.id.

Fikri, H., & Madona, A. S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif. Yogyakarta: Samudra Biru.

Jalius, N., & Ambiyar. (2016). Media & Sumber Pelajaran. Jakarta: Kencana.

Khoiri, N., & Fauziyah, R. (2020). Efektivitas Penggunaan Alat Peraga Pembe;ajaran untuk Meningkatkan Ketrampilan Generik Sains Siswa. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 63-67.

Kustandi, C., Farhan, M., Zianadezdha, A., Agustia, N., & Fitri, A. K. (2021). Pemanfaatan Media Visual Dalam Tercapainya Tujuan Pembelajaran. Teknologi Pendidikan, 291299.

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya keterampilan belajar di abad 21 sebagai tuntutan dalam pengembangan sumber daya manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29-40.

Mauludin, R., Sukamto, A. S., & Muhardi, H. (2017). Penerapan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Sistem Pencernaan Pada Manusia Dalam Mata Pelajaran Biologi. Edukasi dan Penelitian Informatika, 117-123.

Munawar, Fua, J. L., Kadir, A., & Halmuniati. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Alat Peraga Terhadap Tingkat Pemahaman Siswa pada Materi Sistem Ekskresi di SMA Negeri 1 Watopule. Kulidawa, 6-10.

Ningsih, M. F. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran Augmented Reality Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Konsep Gelombang. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah Jakarya.

Nugraha, A. C., Bachmid, K. H., Rahmawati, K., Putri, N., Hasanah, A. R. N., & Rahmat, F. A. (2021). Rancang Bangun Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Untuk Pembelajaran Tematik Kelas 5 Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi Elektro, 5(2), 138-147.

Nurdyansyah, & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.

Pegawai, T. P. (2016). Pemanfaatan Media Pembelajaran. Depok: Pusdiklat Pegawai Kemendikbud.

Prasetyana, S. D., Sajidan, & Maridi. (2015). Pengembangan Model Pembelajaran Discovery Learning Yang Diintegrasikan dengan Group Ivestigation Pada Materi Protista Kelas X SMA Negeri Karangpandan. Inkuiri, 135-148.

Setyosari, P. (2013). Metode Penelitian dan Pengembangan. Jakarta: Prenadamedia Group.

Shoffa, S., Holisin, I., Palandi, J. F., Cacik, S., Dian Indriyani, E. E., Basith, A., & Giap, Y. C. (2021). Perkembangan Media Pembelajaran Di Perguruan Tinggi. Bojonegoro: Agrapana Media.

Sutama, & Qorimah, E. N. (2022). Studi Literatur Media Augmented Reality (AR) Terhadap Hasil Belajar Kognitif. Jurnal Basicedu, 2055-2060.

Yaumi, M. (2018). Media & Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group.

Yuniastuti, Miftakhuddin, & Khoiron, M. (2021). Media Pembelajaran Untuk Generasi Milenial. Surabaya: Scopindo Media Pustaka.




DOI: https://doi.org/10.18860/kitaba.v2i2.25285

Refbacks

  • There are currently no refbacks.