Actualization of Environmental Education According to the Qur'an Through the SWALIBA Program at Madrasah Aliyah Darul Ilmi
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adetria, R., Surana, D., & Surbiantoro, E. (2016). Moral Education Values Based on Environmental Sustainability in the Verse 41-42 of Surah Ar-Ruum of the Holy Quran. Prosiding Pendidikan Agama Islam, 1–6.
Astawa, I. B. M., Budiarta, I. G., Treman, I. W., & Sarmita, I. M. (2022). Pengembangan Wawasan Warga Sekolah Laboratorium Undiksha Tentang Sekolah Berwawasan Lingkungan dan Mitigasi Bencana (SWALIBA). WIDYA LAKSANA, 11(1), 41–48.
Dewi, H. A. (2015). Partisipasi siswa dalam pelaksanaan program sekolah berwawasan lingkungan dan mitigasi bencana (SWALIBA) di SMA negeri 2 Klaten tahun 2014. Jurnal Edu Geography, 3(7).
Dhahrul, A. B. S. W. S. (2016). Peranan Guru Dan Siswa pada Kegiatan Perintisan Sekolah Berwawasan Lingkungan dan Mitigasi Bencana Alam (SWALIBA). Jurnal Forum Ilmu Sosial, 43(2), 176–188.
Efendi, M. (2014). Pengaruh model pembelajaran latihan penelitian terhadap hasil belajar geografi siswa SMA. Universitas Negeri Malang.
Efendi, M. (2021). Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Santri di Pondok Pesantren Darul Ilmi. Vidya Karya, 36(2), 92–98.
Efendi, M., Nasruddin, N., & Karani, S. (2022). Partisipasi Sekolah Terhadap Masyarakat Pembelajar Tangguh Bencana Di Lingkungan Lahan Basah. JPIG (Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Geografi), 7(2), 97–109.
Efendi, M., Prayoga, K. R., & Mukaramah, M. (2021). Tanggapan Masyarakat terhadap Pondok Pesantren Darul Ilmi dalam perspektif pendidikan. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 6(2), 69–77.
Efendi, M., Putra, S. A., & Mukaramah, M. (2021). Mapping Students’ Interest in Selecting Religious Programs in Madrasah Aliyah Darul Ilmi Banjarbaru. Abjadia, 6(2), 160–169.
Hayudityas, B. (2020). Pentingnya penerapan pendidikan mitigasi bencana di Sekolah untuk mengetahui kesiapsiagaan peserta didik. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(2), 94–102.
Indahri, Y. (2020). Pengembangan Pendidikan Lingkungan Hidup melalui Program Adiwiyata (Studi di Kota Surabaya). Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial I, 11(2), 121–134.
KLH. (2009). Peraturan Menteri Negara Lingkungan Hidup Nomor 17 Tahun 2009 Tentang Pedoman Penentuan Daya Dukung Lingkungan Hidup Dalam Penataan Ruang Wilayah. Jakarta (ID): Kementerian Lingkungan Hidup.
Mahdayeni, M., Alhaddad, M. R., & Saleh, A. S. (2019). Manusia dan Kebudayaan (Manusia dan Sejarah Kebudayaan, Manusia dalam Keanekaragaman Budaya dan Peradaban, Manusia dan Sumber Penghidupan). Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 154–165.
Nasruddin; Efendi, M. (2022). Pengembangan Kawasan Rawa Gambut Berbasis Ecoedutourism Di Hutan Lindung Liang Anggang. Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan Basah, 7(2).
Qomarullah, M. (2014). Lingkungan Dalam Kajian Al-Quran: Krisis Lingkungan dan Penanggulangannya Perspektif Al-Quran. Jurnal Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur’an Dan Hadis, 15(1), 135–158.
Rahmat, H. K., & Kurniadi, A. (2020). Integrasi dan Interkoneksi antara Pendidikan Kebencanaan dan Nilai-Nilai Qur’ani dalam Upaya Pengurangan Risiko Bencana di Sekolah Menengah Pertama. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 2, 455–461.
Setyaningsih, W., & Indrayati, A. (2015). Kesiapan SMP Negeri 41 Semarang untuk Berkomitmen dan Sistematik Menginternalisasikan Nilai Lingkungan dan Sikap Kesiapsiagaan Bencana (Swaliba). Jurnal Geografi: Media Informasi Pengembangan Dan Profesi Kegeografian, 12(2), 182–195.
Setyowati, D. L. (2019). Pendidikan Kebencanaan. Universitas Negeri Semarang.
Sudjana, N. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Cet Ke 12). Alfabeta.
Sugiyono, P. (2016). Metode Penelitian Manajemen (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi (Mixed Methods), Penelitian Tindakan (Action Research, dan Penelitian Evaluasi). Bandung: Alfabeta Cv.
Susanti, S. E. (2020). Epistemologi Manusia Sebagai Khalifah Di Alam Semesta. HUMANISTIKA: Jurnal Keislaman, 6(1), 85–99.
Utami, R. N. (2021). Implementasi Program Sekolah Siaga Bencana di Sekolah Dasar Desa Sinaresmi Kecamatan Cisolok Kabupaten Sukabumi. Journal Health Society, 10(1).
Wardana, S., Herdiansyah, H., & Wicaksono, A. (2019). Disaster risk management strategy in the environment and disaster mitigation-based school (SWALIBA). Journal of Physics: Conference Series, 1339(1), 12090.
DOI: https://doi.org/10.18860/abj.v7i2.17763
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Muhammad Efendi, Nasruddin Nasruddin, Muniratul Mukaramah, Asse Padly, Muhammad Sulaiman Jazuli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
...............................................................................................................................................................
Mailing Address:
Ruang Jurnal Abjadia, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan (FITK)
Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Phone/Faximile: (+62341) 552398, Phonsel: +6281333666063
Website: http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/abjadia
Email: abjadia@uin-malang.com
Abjadia: International Journal of Education. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
...............................................................................................................................................................
Indexed by: