Implementing Deep Learning in Arabic Language Education at Madrasah Aliyah: Enhancing Critical Thinking and Contextual Learning
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adien, R., Amjad, H., & Marlina, L. (2025). Transformasi Pendidikan Berkualitas: Faktor Pendukung dan Strategi Peningkatan Mutu. Irfani: Jurnal Pendidikan Islam, 21(1), 75–97. http://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/ir
Adnyana, I. K. S. (2024). Implementasi Pendekatan Deep Learning dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Retorika: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 1–14. https://doi.org/10.37478/rjpbsi.v5i2.5304
Aftalina, R., Nurmalina, Rizal, M. S., Daulay, M. I., & Aprinawati, I. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Joyful Learning Berbantuan Ice Breaking Terhadap Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4), 415–428. https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.21416
Covey, S. R. (2022). 7 Habits of Highly Effective Families (Edisi Bahasa Indonesia). BIP.
Dalimunthe, S. M., Rambe, M. H., & Dwinta, N. (2025). Solusi Krisis Pendidikan Di Daerah 3T: Pendekatan dan Inovasi Untuk Kemajuan. El-Banar: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 08(1), 1–20. https://doi.org/10.54125/elbanar.v8i1.503
Diputera, A. M., & Eza, G. N. (2024). Memahami Konsep Pendekatan Deep Learning dalam Pembelajaran Anak Usia Dini Yang Meaningful, Mindful dan Joyful: Kajian Melalui Filsafat Pendidikan. Bunga Rampai Usia Emas, 10(2), 108–120. https://doi.org/10.24114/jbrue.v10i2.67168
Elbashbishy, E., M. (2024). Deep Learning in Education. Sustainability Education Globe, 2(1). https://doi.org/10.21608/seg.2024.269380.1000
Fitri, A. T. (2025). Tinjauan Literatur: Integrasi Kecerdasan Buatan (AI) Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Ilmiah Pendidikan Scholastic, 9(1), 16–26. https://doi.org/10.36057/jips.v9i1.718
Hikmawati, R., Fajar, Y., Erawanto, V., & Khoirel Abidah, N. K. (2024). Inovasi Pembelajaran: Pembuatan Konten Digital Arab-Inggris untuk Meningkatkan Keterampilan Bahasa. Jurnal Gramaswara, 4(2), 121–133. https://doi.org/10.21776/ub.gramaswara.2024.004.02.02
Jayatri, S. N., & Safitri, D. (2025). Tantangan dan Peluang Penggunaan Deep Learning Dalam Pembelajaran IPS di Era Digital. Jurnal Sosial Dan Humaniora, 2(4), 30–34. https://doi.org/10.62017/arima
Kholifah Al Marah Hafidzhoh, Nisa Nadia Madani, Zahra Aulia, & Dede Setiabudi. (2023). Belajar Bermakna (Meaningful Learning) Pada Pembelajaran Tematik. Student Scientific Creativity Journal, 1(1), 390–397. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v1i1.1142
Kurniawan, R. G. (2025). Pembelajaran Diferensiasi Berbasis Deep Learning: Strategi Mindful, Meaningful, and Joyful Learning. Lutfi Gilang.
Mustofa, H., & Haryono, E. (2023). Peningkatkan Kreativitas dan Efektivitas Belajar Melalui Aplikasi Canva dalam Kurikulum Merdeka. Al Fattah Jurnal Pendidikan, 3(3). https://doi.org/10.1989/mh5h7b21
Nasrullah, M. (2025). Proyek Pelestarian Masjid di MIN Banyumas. Jurnal Pendidikan Madrasah, 7(1), 33–50.
Nasution, I. S., & Nasution, S. (2023). Student Critical Thinking Skills in the Implementation of Discovery Learning and Inquiry-Based Learning. IJEMS Indonesian Journal of Education and Mathematical Science, 4(1), 1–6. https://doi.org/dx.doi.org/10.30596%2Fijems.v4i1.13158
Otto, S., Körner ,Franziska, Marschke ,Beatrice A., Merten ,Martin J., Brandt ,Steffen, Sotiriou ,Sofoklis, & and Bogner, F. X. (2020). Deeper learning as integrated knowledge and fascination for Science. International Journal of Science Education, 42(5), 807–834. https://doi.org/10.1080/09500693.2020.1730476
Ruhalahti, S. (2019). Redesigning a Pedagogical Model for Scaffolding Dialogical, Digital and Deep Learning in Vocational Teacher Education. University of Lapland.
Sari, A. W., & Arta, D. J. (2025). Implementasi Deep Learning: Suatu Inovasi Pendidikan. Jurnal Wawasan Pengembangan Pendidikan, 13(01).
Sari, K. P., & Kadarismanto. (2025). Konsep Deep Learning Sebagai Pilar Dalam Strategi Pendidikan Berkualitas. Pedagogia: Jurnal Keguruan dan Kependidikan, 2(1), 11–19.
Sariman. (2023). Manajemen Pembelajaran Strategi Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Menengah Pertama. Al Fattah Jurnal Pendidikan, 1(1), 70–86. https://doi.org/10.1989/07tywx46
Sariman, Huda, C., & Afif, M. N. (2021). Pengembangan Mutu Peserta Didik dalam Pembelajaran: Implementasi Profesionalisme Guru Madrasah. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(2), 317–341. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2021.vol6(2).7425
Selwyn, N. (2019). Should Robots Replace Teachers? AI and the Future of Education. Polity Press.
Setiawan, H. R., & Bahtiar, A. (2023). Monograf: Metode Role play (Upaya Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik). Umsu Press.
Sugden, N., Brunton, R., MacDonald, J., Yeo, M., & Hicks, B. (2021). Evaluating student engagement and deep learning in interactive online psychology learning activities. Australasian Journal of Educational Technology, 37(2), 45–65. https://doi.org/10.14742/ajet.6632
Suwandi, Putri, R., & Sulastri. (2024). Inovasi Pendidikan dengan Menggunakan Model Deep Learning di Indonesia. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan dan Politik, 2(2), 69–77. https://doi.org/10.61476/186hvh28
Tayeh, Q., Krishan, T. M., & Malkawi, N. (2024). The Effect of Using Gamification to Improve EFL Students’ Academic Performance. Journal of Ecohumanism, 3(7), 45–54. https://doi.org/10.62754/joe.v3i7.4173
Turmuzi, A. (2025). Pendekatan Deep Learning untuk Menciptakan Pengalaman Belajar yang Bermakna. Journal Scientific of Mandalika, 6(7), 1711–1719.
DOI: https://doi.org/10.18860/abj.v10i3.33342
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Herlina Aulia, Hanik Mahliatussikah
License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
...............................................................................................................................................................
Mailing Address:
Ruang Jurnal Abjadia, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan (FITK)
Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
Phone/Faximile: (+62341) 552398, Cell Phone: +62 81 333 666 063
Website: http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/abjadia
Email: abjadia@uin-malang.com
Abjadia: International Journal of Education. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
...............................................................................................................................................................
Indexed by:




