The Natural Situation and Its Effective Role in Designing Arabic Listening Skills Teaching Materials for Non-Native Speakers/ المواقف الطبيعية ودورها الفعال في استمدادها مادة مهارة الاستماع للناطقين بغيرها
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abu Amsyah, K. H. (2017). al-Dalil al-Tadribi fi Tadris Maharat al-Lughah al-Arabiyah wa Anashiriha li al-Natiqin bi Ghairiha al-Nadhariyah wa al-Tathbiq (1st ed.). Riyadh: King Abdullah Bin Abdulaziz Center for The Arabic Language.
Ainin, M. (2007a). Metodologi penelitian bahasa Arab. In Malang: Hilal Pustaka (Vol. 104).
Ainin, M. (2007b). Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Kompetensi Dan Kontesktual. Jurnal Bahasa Dan Seni, 1(1).
Al-Arabi, S. A. M. (1981). Ta’alum Al-Lughat Al-Hayyah. Beirut: Maktabah Lubnan.
Al-Naqah, M. K., & Thuaimah, R. A. (1983). Al-Kitab Al-Asasi Li Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiyah Li Al-Nathiqin Bi Lughat Ukhra; I’daduhu wa Tahliluhu wa Taqwimuhu. Makkah Mukarramah: Jami’ah Umm Al-Qura.
Al-Naqah, M. K., & Thuaimah, R. A. (2003). Tharaiq Tadris Al-Lughah Al-Arabiya li Ghair Al-Nathiqin Biha. Mesir: Mansyurat al-Munadzamah al-Islamiah li al-Tarbiyah wa al-Ulum wa al-Tsaqafah.
Ali, H. I. S. (2020). Istiratijiyah Muqtarahah fi Dhaui al-Madkhal al-Tawashuli li Tanmiyah Maharat al-Famhi al-Sam’i lada Darisi al-Lughah al-Arabiyah al-Nathiqin bi Ghairiha. Majalah Al-Ulum Al-Insaniyah Wa Al-Ijtima’iyah, (24).
Arikunto, S. (2019). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik.
Bahtiar, E. T. (2015). Penulisan bahan ajar. Artikel Disajikan Dalam Kegiatan Conference Paper Di Bogor.
Branch, R. M. (2009). Instructional design: The ADDIE approach (Vol. 722). Springer Science & Business Media.
Cooper, D. R., Schindler, P. S., & Sun, J. (2006). Business research methods (Vol. 9). Mcgraw-hill New York.
Creswell, J. W. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
Cuche, D. (2020). La notion de culture dans les sciences sociales. La découverte.
Effendy, A. F. (2005). Metodologi pengajaran bahasa arab. Malang: Misykat, 35.
Fahrurrozi, A. (2014). Pembelajaran bahasa arab: Problematika dan solusinya.
Fauzan, A. R. bin I. (2007). I’dan Mawad Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiyah Li Ghair Al-Natiqin Biha. Kingdom of Saudi Arabia.
Fauzan, A. R. bin I. (2010). Idha’at li Muallim Lughah Al-Arabiyah li Ghair Al-Natiqin Biha. Riyadh: Maktabah Lisanil Arab.
Hamidah, D. (2011). Manhaj Al-Lughah Al-Arabiya li Al-Madaris Al-Islamiyah Min Al-Thiraz Al-Alami. Malang: UIN Maliki Press.
Hanifah, U. (2014). Pentingnya buku ajar yang berkualitas dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran bahasa arab. Jurnal At-Tajdid, 3(1), 99–121.
Jauhar, N. I. (2011). Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiya Min Khilali Al-Taf’il Al-Ta’arrudz Al-Lghawi Al-Shaffi. Tajribah Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiya Fi Indonesia; Maa Laha Wa Maa Alaiha. Malang: UIN Maliki Press.
Johnson, E. B. (2002). Contextual teaching and learning: What it is and why it’s here to stay. Corwin Press.
Kelly, L. G. (1969). 25 Centuries of Language Teaching.
Khaldun, A. R. I. (1978). Mukaddimah Ibn Khaldun. Beirut: Dar al-Qalam.
Majid, A. (2014). Belajar dan pembelajaran: pendidikan agama Islam. PT Remaja Rosdakarya.
Miqad, Q. (2002). Mafhum Al-Tsaqafah fi Al-Ulum Al-Ijtimaiyah. Damaskus: Mansyurat Ittihad Al-Kuttab Al-Arab.
Pramita, M., Mulyati, S., & Susanto, H. (2016). Implementasi Desain Pembelajaran Pada Kurikulum 2013 Dengan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(3), 289–296.
Recep, M. F. (2001). Mustawiyat al-Fahm al-Qira’i wa Maharatuhu al-Lazimah li As’ilah Kutub al-Lughah al-Arabiyah bi Marahil al-Ta’lim al-A’am bi Daulah al-Imarat al-Arabiyah al-Muttahidah “Dirasah Tahliliyah.” Majalah Al-Qira’ah Wa Al-Ma’rifah, 8, 81.
Richards, J. C. (2017). Curriculum development in language teaching. Cambridge University Press Cambridge.
Rosyad, M. S. (2020). IDEALITAS DAN DESAIN PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BAHASA ARAB. JALIE; Journal of Applied Linguistics and Islamic Education, 4(02), 300–314.
Sinurat, M., & Huntoyungo, Y. (2017). ANALISIS KESINAMBUNGAN MATA KULIAH KEPAMONGPRAJAAN. TRANSFORMASI: Jurnal Manajemen Pemerintahan, 199–208.
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. CV. Alfabeta, Bandung, 25.
Sugiyono, P. D. (2015). Cara Mudah Menyusun: Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Bandung: CV. ALFABETA.
Syaifudin, M. (2019). Desain Materi Ajar Keterampilan Menyimak (Penelitian Pengembangan Di MA Darut Taqwa Ngoro Mojokerto. QUDWATUNA, 2(1), 108–125.
Tamaji, S. T. (2019). Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Pendekatan Contekstual Teaching And Learning (CTL). Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 5(5), 44–49.
Thuaimah, R. A. (n.d.). Al-Marja’ fi Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiya li Al-Nathiqin bi Lughat Ukhra; Al-Qism Al-Awwal. Makkah Mukarramah: Jami’ah Umm Al-Qura.
Thuaimah, R. A. (2004). Maharat Al-Lughawiyah wa Mustawatuha; Tahlil Nafsi Lughawi-Dirasah Maydaniah. Kairo: Dar al-Fikr al-Arabi.
Thuaimah, R. A., & Manna’, M. S. (n.d.). Tadris al-Arabiyah fi al-Ta’lim al-Aam Nadhariyah wa Tajarib. Dar el-Fikr.
Trianto. (2008). Mendesain Pembelejaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning) di Kelas. Jakarta: Cerdas Pustaka.
Umairah, I. B. (1991). Al-Manhaj wa Anashiruha. Kairo: Dar al-Ma’arif.
Vandergrift, L., & Goh, C. C. M. (2009). Teaching and Testing Listening Comprehension. In M. Long & C. Doughty (Eds), The Handbook of Langugae Teaching (pp. 395-411). Chichester: Wiley-Blackwell.
Zaki, M. (2021). Urgensi Bahan Ajar Bahasa Arab Sebagai Penentu dalam Proses Belajar Mengajar. Al-Af’idah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Pengajarannya, 5(1), 93.DOI: https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v6i3.19531
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Muh Sabilar Rosyad, Faishol Mahmoud Adam, Uril Bahruddin
License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/