Enriching English vocabulary of young learners by using the “Word Guess” game and flashcard media
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aba, L., & Sultan Amai Gorontalo, I. (2019). Flashcards as a media in teaching English vocabulary. In Jurnal Bahasa (e-Journal) IAIN Sultan Amai Gorontalo (Vol. 4, Issue 2). E. http://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/al
Adi, S. S., & Wijaya, R. C. (2018). Teaching English vocabulary using spelling games for Indonesian kindergarten students: A case study. Erudio Journal of Educational Innovation, 5(2), 70–80. https://doi.org/10.18551/erudio.5- 2.10
Arikunto, S. (2015). Prosedur penelitian : Suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.
Bolton, K. (2004). “World Englishes.” in the handbook of applied linguistics. Blackwell Publishing.
Chen, C., Long, J., Liu, J., Wang, Z., Wang, L., & Zhang, J. (2020). Online academic dishonesty of college students: A Review. Proceedings of the 2020 International Conference on Advanced Education, Management and Social Science (AEMSS2020). 2020 International Conference on Advanced Education, Management and Social Science (AEMSS2020), Hangzhou, China. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200723.121
Chotimah, C. (2021). Flashcard as a learning media to motivate students in learning vocabulary. Lingua, 17(1), 67–75. https://doi.org/10.34005/lingua.v17i1.1373
Crystal, D. (2000). The cambridge encyclopedia of language 3rd (third) edition ((Third) edition). University Press.
Fadlan, A., & Nopriansyah, U. (2021). Penerapan metode TPR (Total Physical Response) dalam pembelajaran bahasa Inggris anak usia dini. 4(1), 137–151. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/al-athfaal
Garton, S., & Copland, F. (Eds.). (2018). The Routledge handbook of teaching English to young learners. Taylor & Francis.
Hasanah, N. I., & Ulya, N. (2020). Strategi pengenalan bahasa inggris pada anak usia dini di tk santa maria banjarmasin. Jurnal Warna : Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 5(2), 57–68. https://doi.org/10.24903/jw.v5i2.525
Hilaliyah, T. (2018). Penguasaan kosakata dan kecerdasan interpersonal dengan kemampuan menulis karangan narasi siswa. Jurnal Membaca (Bahasa Dan Sastra Indonesia), 3(2), 157. https://doi.org/10.30870/jmbsi.v3i2.5237
Istifadah, Ulin Nuha Annafiah, A., Zahrani Firsta, F., & Bisriyah, M. (2024). Genre-based vs problem-based approaches: A comparative study in English classrooms for junior high school contexts. JADEs Journal of Academia in English Education, 5(2), 287-304. https://doi.org/10.32505/jades.v5i2.9875
Izzan, A., & Mahfuddin, F. (2007). How to master English. Kesaint Blanc.
Jeti, L., Henny, & Susanti, S. M. Y. (2018). Introduction to English language in early childhood education. Yaa Bunayya Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2).
Juanda, A. (2016). Penelitian tindakan kelas (classroom action research). Deepublish.
Kemmis, S. & Mc. Taggart, R. (1988). The action research planner. Deakin.
Kurniawan, M. (2021). Digital storytelling: Teachers’ guide to attract children’s interest and motivation in kindergarten’s english language learning. Satya Widya, 16.
Lestari, N. S., & Adelina, Y. S. (2022). Pengenalan kosa kata bahasa inggris pada anak TK IT Al Kautsar Secanggang. 3(1).
Liyana, A., & Kurniawan, M. (2019). Speaking pyramid sebagai media pembelajaran kosa kata bahasa Inggris anak usia 5-6 tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 225. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.178
Luh, N., Susantini, P., & Kristiantari, R. (2021). Media flashcard berbasis multimedia interaktif untuk pengenalan kosakata bahasa inggris pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(3), 439–448. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/index
Manikam, A. F. J. (2021). Peningkatan kemampuan kosakata bahasa Inggris anak melalui gerak dan lagu di taman kanak-kanak. Tematik: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 64. https://doi.org/10.26858/tematik.v5i2.20287
Medikawati, J. (2012). Membuat anak gemar dan pintar bahasa asing. Visimedia.
Miller, E., Almon, J., & Alliance for Childhood. (2009). Crisis in the kindergarten: Why children need to play in school. Alliance For Childhood.
Miranti, I., Engliana, & Hapsari, F. S. (2015). Penggunaan media lagu anak-anak dalam mengembangkan kemampuan kosakata bahasa Inggris siswa di paud. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2, 167–173.
Mulyasa, E. (2006). Kurikulum yang disempurnakan. PT Remaja Rosdakarya, 51.
Mutiah, D. (2012). Psikologi bermain anak usia dini (Cet. 2). Kencana.
Novianti, I., & Watini, S. (2022). Penerapan metode bernyanyi “asyik” untuk meningkatkan motivasi belajar pada anak usia dini di paud al-hikmah desa ciptamargi kecamatan cilebar kabupaten karawang. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(3), 399–408.
Oxford, R., & Crookall, D. (1990). Vocabulary learning: A critical analysis of techniques (Vol. 7, Issue 2).
Pertiwi, A. B., Rahmawati, A., & Hafidah, R. (2021). Metode pembelajaran kosakata bahasa Inggris pada anak usia dini (Vol. 9, Issue 2). https://jurnal.uns.ac.id/kumara
Philips, D., Burwood, S., & Dunford, H. (1999). Projects with young learners. OUP Oxford.
Purtanto, C. A., Wahyuningtyas, R. T., & Rohmana, W. I. M. (2023). Challenges in teaching English literature: A teacher’s perspective. Jurnal JOEPALLT (Jurnal of English Pedagogy, Linguistics, Literature, and Teaching), 11(1), 59-65. https://doi.org/10.35194/jj.v11i1.2773
Purwanti, R., & Suhaimi, S. (2020). Model GELPITAS (gerak & lagu, picture & picture, talking stick) untuk meningkatkan perkembangan bahasa Inggris anak taman kanak-kanak. JPPM (Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat), 7(2), 124–134. https://doi.org/10.21831/jppm.v7i2.30204
Rich, S. (Ed.). (2014). International perspectives on teaching English to young learners. Palgrave Macmillan.
Rohmana, W. I. M., & Amalia, K. R. (2022). Exploring the use of narrative text in teaching reading comprehension in EFL classroom. Proceeding International Conference on Islamic Education (ICIED), 7(“Integrated Science and Religious Moderation in New-Paradigm in Contemporary Education”), 488-496. http://repository.uin-malang.ac.id/15807/
Siregar, A. (2018). Metode pengajaran bahasa Inggris anak usia dini (S. Hani, Ed.). Lembaga Penelitian Dan Penulisan Ilmiah Aqli.
Siregar, H., Mariana, Purwana, R., & Afrida, S. (2023). Improving the students’ vocabulary achievement by using guessing games technique. International Journal of Cultural and Social Science, 2(4), 114–120.
Soedjito, & Saryono, D. (2011). Kosakata bahasa Indonesia. Aditya Media Pustaka.
Susanti, Susilowibowo, J., & Tantri Hardini, H. (2019). Effectiveness of project-based learning models to improve learning outcomes and learning activities of students in innovative learning. KnE Social Sciences, 3(11), 82. https://doi.org/10.18502/kss.v3i11.4000
Susfenti, N. E. M. (2021). Pembelajaran bahasa Inggris untuk anak usia dini. Jurnal Studi Gender Dan Anak, 8(01), 50. https://doi.org/10.32678/jsga.v8i01.5858
Syafrizal, S., & Haerudin, H. (2018). The implementation of vocabulary building strategy in teaching English vocabulary to young learners. Jo-ELT (Journal of English Language Teaching) Fakultas Pendidikan Bahasa & Seni Prodi Pendidikan Bahasa Inggris IKIP, 5(1), 40. https://doi.org/10.33394/jo-elt.v5i1.2296
Uzer, Y. (2019). Implementasi pembelajaran bahasa Inggris anak melalui metode gerak dan lagu untuk anak paud (Vol. 2, Issue 1).
Viora, D. (2017). Kontribusi penguasaan kosakata terhadap kemampuan membaca pemahaman siswa Kelas XI SMA Negeri I Kuok Kabupaten Kampar Provinsi Riau. School Education Journal PGSD FIP UNIMED, 7(2), 154–163. https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v7i2.6849
Wihartini, T., & Anggraeni, H. A. (2005). A day with Didi. Kawan Pustaka.
Zahro, A. U., Noermanzah, & Syafryadin. (2020). Penguasaan kosakata bahasa Indonesia anak dari segi umur, jenis kelamin, jenis kosakata, sosial ekonomi orang tua, dan pekerjaan orang tua. 187–198. Https://Ejournal.Unib.Ac.Id/Index.Php/Semiba/Issue/View/956/
Zaim, M. (2016). Evaluasi pembelajaran bahasa Inggris ((Ria, Ed.; 1st ed.)). Kencana.
DOI: https://doi.org/10.18860/jetle.v6i1.29093
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jalan Gajayana 50 Malang 65144, Jawa Timur, Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed by