Profile of Elementary School Islamic Education Teachers in Utilizing Digital Platforms for Learning in the Era of Society 5.0
Abstract
Keywords
Full Text:
23-32References
Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan Solusi dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/2927
Akbar, S., Salminawati, S., & Rakhmawati, F. (2023). Pengembangan media pembelajaran pai berbasis reels instagram untuk meningkatkan minat belajar siswa. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(2), 733. https://doi.org/10.29210/1202323204
Amelia, R., Febriani, R. O., Rofiki, I., Sugiri, W. A., & Priatmoko, S. (2023). The level of science self-regulated learning of preservice teacher using mobile learning in the Covid-19 pandemic era. 040008. https://doi.org/10.1063/5.0123721
Annur, C. M. (2023). Pengguna Internet di Indonesia Tembus 213 Juta Orang hingga Awal 2023. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/09/20/pengguna-internet-di-indonesia-tembus-213-juta-orang-hingga-awal-2023
Ardiansyah, A., & Meillynia, B. V. (2022). Pembelajaran di Era Emergency Remote Teaching: Analisis Faktor Penghambat Partisipasi Diskusi Online Mahasiswa dan Strategi untuk Mengatasinya. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.18860/jpai.v9i1.17785
Aspi, M., & Syahrani, S. (2022). Profesional Guru dalam Menghadapi Tantangan Perkembangan Teknologi Pendidikan. ADIBA : JOURNAL OF EDUCATION, 2(1), Article 1.
Bassar, A. S., Ruswandi, U., & Erihadiana, M. (2021). Pendidikan Islam: Peluang dan Tantangan di Era Global dan Multikultural. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1). https://doi.org/10.18860/jpai.v8i1.9577
Cholik, C. A. (2021). Perkembangan Teknologi Informasi Komunikasi / ICT dalam Berbagai Bidang. Jurnal Fakultas Teknik Kuningan, 2(2), Article 2.
Hudaya, A. (2018). Pengaruh Gadget Terhadap Sikap Disiplin dan Minat Belajar Peserta Didik. Research and Development Journal of Education, 4(2). https://doi.org/10.30998/rdje.v4i2.3380
Kristiantari, R. (2015). Analisis Kesiapan Guru Sekolah Dasar dalam Mengimplementasikan Pembelajaran Tematik Integratif Menyongsong Kurikulum 2013. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 3(2). https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v3i2.4462
Laily, I. M., Astutik, A. P., & Haryanto, B. (2022). Instagram sebagai Media Pembelajaran Digital Agama Islam di Era 4.0. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i2.250
Landa, Z. R., Sunaryo, T., & Tampubolon, H. (2021). Pengaruh Literasi Digital Guru dan Manajemen Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Peserta Didik di SMA Pelita Rantepao. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.529
Lestari, I., & Misbah, M. (2022). Orientasi Baru Pendidikan Islam Era Millenial. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(2). https://doi.org/10.18860/jpai.v8i2.16692
Liu, T.-C., Lin, Y.-C., Tsai, M.-J., & Paas, F. (2012). Split-attention and redundancy effects on mobile learning in physical environments. Computers & Education, 58(1), 172–180. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.08.007
Nadeak, D. M. T. E. Y. (2021). Model Pembelajaran Blended Learning dengan Pendekatan Knowledge Management System untuk Sekolah Dasar XYZ. https://doi.org/10.5281/ZENODO.5656069
Nikmawati, N., Bintoro, H. S., & Santoso, S. (2021). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Hasil Belajar dan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 9(2), 254. https://doi.org/10.23887/jeu.v9i2.38975
Nizar, A., & Hajaroh, S. (2019). Pengaruh Intensitas Penggunaan Game Gadget Terhadap Minat Belajar Siswa. El Midad, 11(2), 169–192. https://doi.org/10.20414/elmidad.v11i2.1901
Nuryanto, M. (2021). Fostering Success and Motivating EFL Learners Using Zoom Meeting: A Synchronous Learning Strategy. Anglophile Journal, 1(2), 1. https://doi.org/10.51278/anglophile.v1i2.174
Pustikayasa, I. M. (2019). Grup Whatsapp sebagai Media Pembelajaran. Widya Genitri : Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama Dan Kebudayaan Hindu, 10(2), 53–62. https://doi.org/10.36417/widyagenitri.v10i2.281
Putra, A. E., Rohman, M. T., Linawati, L., & Hidayat, N. (2023). Pengaruh Literasi Digital terhadap Kompetensi Pedagogik Guru. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 201–211. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i1.185
Putra, C. A. (2017). Pemanfaatan Teknologi Gadget Sebagai Media Pembelajaran. Bitnet: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 2(2), 1–10. https://doi.org/10.33084/bitnet.v2i2.752
Putra, R. W. P. (2021). Improving the Students’ Motivation in Learning English through Google Meet during the Online Learning. English Learning Innovation (Englie), 2(1), Article 1. https://doi.org/10.22219/englie.v2i1.14605
Rahmawati, Y., Yogha, S., & Maosul, A. (2021). Development of learning media patisserie based on hybrid learning. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 1098(4), 042094. https://doi.org/10.1088/1757-899X/1098/4/042094
Rahmayani, I. (2015). Indonesia Raksasa Teknologi Digital Asia. Website Resmi Kementerian Komunikasi dan Informatika RI. https://www.kominfo.go.id/content/detail/6095/indonesia-raksasa-teknologi-digital%20asia/0/sorotan_media
Rosiyanti, H., & Muthmainnah, R. N. (2018). Penggunaan Gadget Sebagai Sumber Belajar Mempengaruhhi Hasil Belajar Pada Mata Kuliah Matematika Dasar. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.24853/fbc.4.1.25-36
Sajidan, Saputro, S., Perdana, R., Atmojo, I. R. W., & Nugraha, D. A. (2020). Development of Science Learning Model towards Society 5.0: A Conceptual Model. Journal of Physics: Conference Series, 1511(1), 012124. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1511/1/012124
Salsabilla, U. H., Agustin, A., Safira, F., Sari, I., & Sundawa, A. (2021). Manfaat Teknologi Bagi Mata Pelajaran PAI di Masa Pandemi Covid-19. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 125–132. https://doi.org/10.51276/edu.v2i1.93
Saskia, C., & Pertiwi, W. K. (2023, October 20). Ada 354 Juta Ponsel Aktif di Indonesia, Terbanyak Nomor Empat Dunia. KOMPAS.com. https://tekno.kompas.com/read/2023/10/19/16450037/ada-354-juta-ponsel-aktif-di-indonesia-terbanyak-nomor-empat-dunia
Septantiningtyas, N., Juhji, J., Sutarman, A., Rahman, A., Sa’adah, N., & Nawisa. (2021). Implementation of Google Meet Application in the Learning of Basic Science in the Covid-19 Pandemic Period of Student Learning Interests. Journal of Physics: Conference Series, 1779(1), 012068. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1779/1/012068
Sholeh, A., Priatmoko, S., Sugiri, W. A., & Faizah, M. (2023). Building Multicultural-Based Entrepreneurship Education: A Curriculum Review. Proceeding of International Conference on Engineering, Technology, and Social Sciences (ICONETOS), 3(1), Article 1.
Sudibjo, N., Idawati, L., & Harsanti, H. R. (2019). Characteristics of Learning in The Era of Industry 4.0 and Society 5.0. 276–278. https://www.atlantis-press.com/proceedings/icoet-19/125925095
Syahid, A. A., Hernawan, A. H., & Dewi, L. (2022). Analisis Kompetensi Digital Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4600–4611. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2909
Utomo, S. W., & Ubaidillah, Moh. (2018). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Pada Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Mata Kuliah Akuntansi Internasional di Universitas Pgri Madiun. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 199–211. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v6n2.p199--211
Vijila. (2022). The Effectiveness of the Learning Management System in Higher Education. Shanlax International Journal of Arts, Science and Humanities, 10(S1), 46–48. https://doi.org/10.5281/zenodo.7323096
Wahid, L. A., & Hamami, T. (2021). Tantangan Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam dan Strategi Pengembangannya dalam Menghadapi Tuntutan Kompetensi Masa Depan. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1). https://doi.org/10.18860/jpai.v8i1.15222
Widiasanti, I., Astriani, D., Rahayanti, A. E., Septianto, B., & Widianingsih, L. (2023). Analysis of E-Learning Activities as School Learning Media in the Era of Society 5.0 Using Big Data. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(3), 1082–1096. https://doi.org/10.51276/edu.v4i3.438
Yuliana, E., Nirmala, S. D., & Ardiasih, L. S. (2023). Pengaruh Literasi Digital Guru dan Lingkungan Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(1), 28–37. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4196DOI: https://doi.org/10.18860/jpai.v10i1.24766
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Wiku Aji Sugiri, Agus Mukti Wibowo, Sigit Priatmoko, Rizki Amelia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
...............................................................................................................................................................
Editorial Office:
Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang, Jawa Timur, Indonesia 65144
Phone (0341) 552398, Faximile (0341) 552398
E-mail: jpai@uin-malang.ac.id
J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
...............................................................................................................................................................
Indexed by: