DESAIN DAN STRATEGI PEMBELAJARAN PENDIKAN AGAMA ISLAM PADA PERGURUAN TINGGI UMUM (PTU) DI KOTA MALANG
Abstract
The paper explores the design and strategy of Islamic teaching (Pendidikan Agama Islam) which where implemented at Tribuana Tungga Dewi University of Malang. The university is consider as fairly a new university, established in 2001, located in the west of Malang. The findings of research are as follow: (1) the design of teaching is based on the actual topics that are based on students needs. (2) the strategies of teaching are applying various strategies such as moving class to some mosques, involving students in Islamic community surrounding of university, and reporting for daily religious activities.
Keywords: Religious Activities, Moving Class, Involving In Society Sorrunding The University, and Actual Topics.
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, M. A. (2007). “Desain Pengembangan Akademik IAIN Menuju UIN: Dari Pendekatan Dikotomis-Atomistik ke Integratif-Interkonektif ” dalam Fahruddin Faiz (ed.), Islamic Studies dalam Paradigma Integrasi-Interkoneksi: Sebuah Antologi (Yogyakarta: Penerbit SUKA Press.
-------. (2010). Islamic Studies di Perguruan Tinggi, Pendekatan Integrtatif-interkonektif: Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
-------. (2010). Islamic Studies di Perguruan Tinggi, Pendekatan Integrtatif-Interkonektif, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Antologi Kajian Islam, (2013). Surabaya: Pascasarjana UIN Sunan Ampel Surabaya.
Bawani, I. (1998) “Metodologi Pendidikan Agama Islam di Perguruan Tinggi Umum,” Jurnal IAIN Sunan Ampel: Media Komunikasi dan Informasi Keagamaan, XII.
Bunari, B. (2016, August 5). Tanggapan Masyarakat di daerah Tlogomas.
Direktorat Pembinaan Perguruan tinggi Menengah Pertama, (2006). Panduan Pengembangan Silabus Mata kuliah Pendidikan Agama Islam, (Jakarta: Ditjen Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, Departemen Pendidikan Nasional.
Emqi, M. F. (2016a, June 28). Problem Pengajaran PAI di UNITRI.
Emqi, M. F. (2016b, July 2). Strategi pelibatan mahasiswa di luar kampus menjadi pilihan pelaksaan PAI di UNITRI.
Emqi, M. F. (2016c, July 12). Design Pembelajaran PAI di UNITRI.
Furchan, A. (1993). Developing Pancasilaist Muslims: Islamic Religious Education in Public Schools in Indonesia. Disertasi Doktor tidak dipublikasikan. Australia: La Trobe University Bundorora Victoria.
J. H. Ballantine, (1990). The Sociology of Education .New Jersey: Prentice Hall.
Jamal, J. (2016, June 28). Kebutuhan Mahasiswa Terhadap PAI.
Kamahi, M. B. (2010). Pengembangan Kurikulum Berbasis Interelasi Pendidikan Agama Islam dan Mata Pelajaran Kejuruan di SMK Muhammadiyah 2 Kota Malang. Tesis. Program Studi Manajemen Pendidikan Islam, UIN Maliki Malang.
Kawakib, A. N. (2009). Pesantren and Globalisation. Malang: UIN Maliki Press,.
Kholidah, L. N. (2010). Implementasi Strategi Pembelajaran Mata Kuliah Pendidikan Agama Islam Pada Perguruan Tinggi Negeri Di Surabaya, Disertasi, Program Studi Manajemen Pendidikan, Universitas Negeri Malang.
Mahsun, A. (2010). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam (PAI) di Universitas Yos Soedarso Surabaya; Problematika dan Alternatif Pemecahannya.ed. M. Ridlwan Nasir, et.al. Surabaya: Pascasarjana IAIN Sunan Ampel.
Mas’ud, A. (2007). Pengantar dalam Model Relasi Guru dan Murid. Yogyakarta: Teras.
Mastuhu. (1995). “Pendidikan Agama Islam di Perguruan Tinggi Umum”, dalam Dinamika Pemikiran Islam di Perguruan Tinggi .Jakarta: Logos Wacana Ilmu.
-------. (1999). Memberdayakan Sistem Pendidikan Islam,Jakarta: Logos Wacana Ilmu.
Muhaimin, et. al., (2004). Paradigma Pendidikan Islam: Upaya Mengektifkan Pendidikan Agama Islam Di Perguruan tinggi,Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
-------. (1993). Mujib A. Pemikiran Pendidikan Islam: Kajian Filosofis dan Kerangka Dasar Operasional .Bandung: Tri Genda karya.
-------. (2006). Nuansa Baru Pendidikan Islam: Mengurai Benang Kusut Dunia Pendidikan Jakarta: Rajawali Press.
-------. (2005). Pengembangan kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Madrasah, dan perguruan Tinggi, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
-------. (2009). Rekonstruksi Pendidikan Islam dari paradigm pengembangan hingga manajemen kelembagaan, kurikulum dan strategi pembelajaran. Jakarta: raja Grafindo Persada.
Munip, A. (2008). Perkuliahan Pendidikan Agama Islam di Perguruan Tinggi Negeri; Sebuah Catatan Lapangan, Jurnal Pendidikan Agama Islam Vol. V. No. 1, 15-42.
Mustafa Al-Maraghi, Tafsir al Maraghi Juz 1 .Beirut : Dar al Fikr.
Mustafa Ghoyalain, Idhat al Nasyiin .Surabaya: Salim Nabhan Waaladih, tt.
Nata, A. (2012). Pemikiran Pendidikan Islam dan Barat, Jakarta: Rajawali Press.
Qomarudin, Q. (2016, July 20). Kondisi Geografis Daerah Jalan Telagawarna.
Saksono, G. (2008). Pendidikan Yang Memerdekakan Siswa .Yogyakarta: Rumah Belajar Yabinkas.
Shihab, M. Q. (1997). Tafsir al Quran al karim, Tafsir atas Surat-surat Pendek Berdasarkan Urutan Turunnya Wahyu .Bandung: Pustaka Hidayah.
Surakhmad, (2004). Pengantar Interaksi Mengajar – Belajar, Bandung: Arsito.
Tafsir, A. (2000). Ilmu Pendidikan Islam .Bandung: Remaja Rosda Karya.
Usman, M. B. (2002). Metodologi Pembelajaran Agama Islam,Jakarta: Ciputat Pers.
Yasir, Y. (2016a, June 28). Kebutuhan Mahasiswa Terhadap PAI.
Yasir, Y. (2016b, August 5). Tanggapan Masyarakat di daerah Tlogomas.
Zaini, A. (July 1998). “Kyai Haji Abdul Wahid Hasyim: His Contribution to Muslim Educational Reform and Indonesian Nationalism during the Twentieth Century”, Thesis M.A di Faculty of Graduate Studies and Research, the Institue of Islamic Studies, McGill University, Montreal.
DOI: https://doi.org/10.18860/jpai.v4i1.5281
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam
...............................................................................................................................................................
Editorial Office:
Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Jalan Gajayana 50 Malang, Jawa Timur, Indonesia 65144
Phone (0341) 552398, Faximile (0341) 552398
E-mail: jpai@uin-malang.ac.id
J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
...............................................................................................................................................................
Indexed by: