ANALISIS ISI BUKU AJAR BAHASA ARAB (PENDEKATAN SAINTIFIK KURIKULUM 2013) KELAS I MADRASAH IBTIDAIYAH TERBITAN KEMENTERIAN AGAMA REPUBLIK INDONESIA 2014

Nurul Hadi

Abstract


This research is aimed to reveal the appropriateness of Arabic textbook for the first grade of Islamic Elementary School/ Madrasah Ibtidaiyah (MI) published by Ministry of Religious Affairs of Indonesia in 2014 by using scientific approach. In analyzing this textbook, the researcher used library research and analyzed it by using content analysis and utilizing the theory of Arabic textbook arrangement by Nashir al-Ghali, besides that, the researcher also analyzed it by considering four aspects of Arabic textbook arrangement by Mackey which involves: selection, gradation, presentation, and repetition. And to identify either the textbook is appropriate or not to use based on 2013 curriculum standard, therefore, the researcher used regulation of Ministry of Religious Affairs (PMA) of Indonesia, Number: 0912 years 2013 about 2013 curriculum for madrasah of Islamic education and Arabic subjects as references. The result of the analysis on Arabic textbook with scientific approach of 2013 curriculum for the first grade of Islamic elementary school (Madrasah Ibtidaiyah) published by Ministry of Religious Affairs in 2014 showed that it was relevant and appropriate to be used to the students at the first grade of elementary level (Madrasah level) as material source that can support to achieve the goals of Arabic learning.

References


Indonesia, L. P. M. A. R. (t.t.). Nomor 912 tahun 2013 tentang Kurikulum Madrasah 2013 mata Pelajaran PAI dan Bhs. Arab.

Indonesia, R. (t.t.). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional RI Nomor 24 Tahun 2006 Tentang. Pelaksanaan Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar Dan Menengah dan Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 23 Tahun 2006 Tentang Standar Kompetensi Lulusan Untuk Satuan Pendidikan Dasar Dan Menengah.

Kementerian Agama Republik Indonesia. (2014). Bahasa Arab: Buku Guru: MI -1 (1 ed.). Jakarta: Direktorat Pendidikan Madrasah.

Lexy, J. M. (2002). Metode penelitian kualitatif. Bandung: Rosda Karya.

Mujib, F. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Buku Teks Pelajaran Bahasa Arab Tingkat MTs Kelas VII Dan VIII Di Penerbit PT Tiga Serangkai Mandiri Solo (PhD Thesis). Tesis Magister Pendidikan Islam., Yogyakarta: Perpustakaan PPs. UIN Sunan Kalijaga.

Muslich, M. (2010). Text book writing: Dasar-dasar pemahaman, penulisan, dan pemakaian buku teks. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 52, 47–52.

Nurhadi, T. B. P. (t.t.). Landasan Penyusunan Buku Pelajaran Bahasa. Semarang: IKIP Semarang Press, tt.

Pd, T. M. (2010). Pengantar penelitian pendidikan bagi pengembangan profesi pendidikan & tenaga kependidikan. Jakarta: Kencana prenada media group.

Pendidikan, P. M. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 81A Tahun 2013 Tentang Implementasi Kurikulum. Jakarta: Pemerintah Republik Indonesia.

Pendidikan, P. M., & Nomor, K. (t.t.). 160 Tahun 2014 tentang Pemberlakukan Kurikulum Tahun 2006 dan Kurikulum 2013. 2014. Jakarta: Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Pohan, R. (2007). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta, Lanarka.

الغالى, ن. ع., & الملك, ع. ح. (2006). اسس اعداد الكتب التعليمية لغير الناطقين بالعربية.

عبد المجيد سيد أحمد منصور. (t.t.). سيكولوجية الوسائل التعليمية ووسائل تدريس اللغة العربية. القاهرة: دار المعارف.




DOI: http://dx.doi.org/10.18860/ijazarabi.v1i1.4930

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Ijaz Arabi : Journal of Arabic Learning is Indexed by

    

______________________________

Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning
Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

Jurusan Pendidikan Bahasa Arab

Jln. Gajayana 50 Malang Indonesia, 

Email: ijazarabi@uin-malang.ac.id

Creative Commons License This work is licensed under a CC BY-NC-SA

© All rights reserved 2018. Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning, ISSN Print: 2620-5912 ISSN Online: 2620-5947