Reconstruction of Morphological (ʻIlmu Sharf) Learning Methods For Arabic Language and Literature Students/ Rekonstruksi Metode Pembelajaran Morfologi (`Ilmu Sharf) Bagi Mahasiswa Jurusan Bahasa Dan Sastra Arab

Akhmad Muzakki

Abstract


Success in learning Arabic, both in reading skills (qirāʻah), listening (istimā`), speaking (kalām), writing (kitābah) and syntactic abilities (qawāʻid), the role of mastery of morphology (ʻilm sharf) is very decisive. This study aims to find a new learning method that is fun, meaningful, and effective. This type of research is an experiment with the subject of research students of the 2nd semester of Arabic Language and Literature Department 2019/2020 Faculty of Humanities UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia. This study indicates that the hijāʻiyah letter formula method makes students excited to learn morphology compared to conventional methods. The test results in the control class and the experimental class, two steps to conclude the independent sample t-test: first, looking at the Equal Variances Assumed, it is known that the Sig. (2-tailed) value is 0.000 <α 0.05. Second, based on the comparison between the t-count value of 4.669> t-table of 2.021. From these two decisions, it can be concluded that H0 is rejected and Ha is accepted; namely, the letter hijāʻiyah formula method has a significant effect on student learning outcomes in the morphology subject.


Keywords


Reconstruction; Method; Learning Arabic; Morphology; Enjoyable

Full Text:

PDF

References


Al-Gulāyainī, M. (1987). Jāmi` al-Durūs al-`Arabīyah. Beirūt: Mansyūrāt al-Maktabah al-`Ashrīyah.

Al-Hamlāwī, A. M. A. (1985). Shadz al-`Urf fī Fann al-Sharf. Beirut: Dār al-Kutub al-`Ilmīyah.

Al-Kaylānī, A. H. H. (t,t,). Kaylānī. Jiddah: al-Haramayn.

Arikunto, S. (1998). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta:Rineka Cipta.

Arif, M. (2019) Metode Langsung (Direct Method) dalam Pembelajaran Bahasa Arab, Al-Lisan. doi: 10.30603/al.v4i1.605.

Aritonang, K. T. (2008) ‘Minat dan Motivasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa’, Jurnal Pendidikan Penabur. DOI: https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8108. Vol. 2 (2). 11-24.

Asrori, I. (2004). Sintaksis Bahasa Arab: Frasa, Klausa, Kalimat. Jombang: Misykat.

Borg, W. R & , Gall. M. D. (1983). Educational Research: An Introduction. Longman: Universitas Michingan.

Chaer, A. (1994). Linguistik Umum. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Dewi, E. R. (2018) ‘Metode Pembelajaran Modern Dan Konvensional Pada Sekolah Menengah Atas’, PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, dan Pembelajaran. doi: 10.26858/pembelajar.v2i1.5442.

Fathoni, H. (2013) ‘Pembentukan Kata Dalam Bahasa Arab (Sebuah Analisis Morfologis “K-T-B”)’, At-Ta’dib. doi: 10.21111/AT-TADIB.V8I1.513.

Furchan, A. (1982). Pengantar Penelitian dalan Pendidikan, Surabaya: Usaha Nasional.

Hadi, S. (1986). Statistik II. Yogyakarta: Yayasan Penerbitan Fakultas Psikologi UGM.

Huda, K. (2010) ‘Pembelajaran Bahasa Arab dengan Cooperative Learning’, Mpa 281. doi: 10.1002/anie.199207741.

Ilyās, A. H. M. I. Q. M. (t.t.). al-Silsil al-Madkhal fī `Ilm al-Sharf. (Surabaya; Maktabah Hidāyah.

Jaedun, A. (2011) ‘Metodologi Penelitian Eksperimen’, Puslit DikdasmenLemlit UNY.

Mahmudah, S. (2018) Media Pembelajaran Bahasa Arab, An Nabighoh Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab. doi: 10.32332/an-nabighoh.v20i01.1131.

Masih, M. A. (1981). Mu`jam Qawā`id al-Arabiyah. Beirūt: Sahah Riyād al-Sulh.

Ma`shum. (t.t.) al-Amstilah al-Tashrīfīyyah. Surabaya: Thaha Putra.

Muradi, A. (2018) Waqi` Ta`lim Maharah al-Kitabah bi Indunisiyya Musykilatan wa Hululan, Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban. doi: 10.15408/a.v5i1.7795.

Nasution, M. K. (2017) ‘Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa’, STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan.

Natsir, M. (2017) ‘Pendekatan Analisis Morfologi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab’, Al-Bayan. DOI:https://doi.org/10.24042/albayan.v9i1.1110. Vol. 9 (1). 40-48

Qudsyi, H. et al. (1970) Pengaruh Metode Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMA, Proyeksi. doi: 10.30659/p.6.2.34-49.

Sam, Z. (2016) ‘Metode Pembelajaran Bahasa Arab’, Nukhbatul ’Ulum. doi: 10.36701/nukhbah.v2i1.16.

Sudrajat, A. (2008). Pengertian Pendekatan, Strategi, Metode, Teknik, Taktik, dan Model Pembelajaran. https://akhmadsudrajat.wordpress.com/2008/09/12/pendekatan-strategi-metode-teknik-dan-model-pembelajaran/comment-page-29/. Diunduh 30 Juni 2020.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suryani, K. (2012). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab, An-Nida’. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/Anida/article/view/315. Vol. 37 (1). 82-89.

Tajuddin, S. (2016) ‘Pengembangan Model Pembelajaran Bahasa Arab’, jurnal Perameter. DOI: https://doi.org/10.21009/parameter.292.08

Ulya, N. M. (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Tipe Kepribadian Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab (Studi Eksperimen Pada MAN 1 Semarang), Nadwa. doi: 10.21580/nw.2016.10.1.867.

Ummi, H. U. and Mulyaningsih, I. (2016) Penerapan Teori Konstruktivistik Pembelajaran Bahasa Arab di IAIN Syekh Nurjati Cirebon, Indonesian Language Education and Literature.

Wahab, M. A. (2015) Pembelajaran Bahasa Arabdi Era Pos-Metode, ARABIYAT : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban. doi: 10.15408/a.v2i1.1519.

Widiastuti, S. and Ghazali, A. S. (2017) Pengaruh Strategi Parsing Terhadap Kemampuan Menyimak Siswa Kelas VII SMP Negeri 8 Malang, BASINDO : jurnal kajian bahasa, sastra Indonesia, dan pembelajarannya. doi: 10.17977/um007v1i12017p087.




DOI: https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v4i1.9873

Refbacks

  • There are currently no refbacks.