Analysis Of Textbook “Aku Cinta Bahasa Arab” : Cognitive of Taxonomy’s Bloom/ تحليل الكتاب المدرسي "Aku Cinta Bahasa Arab" الإدراك من بلوم التصنيف

Siti Anne Barkah Nur Fauziah, Abdul Hafidz Zaid, Ahmad Hidayatullah Zarkasyi, Ihwan Mahmudi, Agus Yasin

Abstract


This study aims to determine the quality of textbook content Aku Cinta Bahasa Arab in terms of the cognitive aspects of Bloom's taxonomy. This research is a qualitative descriptive study. The main data sources are the textbooks of Aku Cinta Bahasa Arab. The analysis was done by analyzing the teaching materials using cognitive qualifications on Bloom's taxonomy. The analysis results show that Aku Cinta Bahasa Arab book achieves excellent results on qualification C1, C2, C3 the result of analysis is good at C4, C5, and C6. The material presented represents operational verbs in meeting low-level learning needs very well, but only enough to represent operational verbs in meeting high learning needs.

Keywords


Textbook Analysis, Arabic Text Book, Teaching Arabic, Cognitive Aspect, Bloom’s Taxonomy.

Full Text:

PDF

References


Al-Asadi>>, Zaynah Jabba>r Gha>ni, Taqwi>m Tamri>na>t Kita>b Qawa>’id al-Lughah dalam situs http://repository.uobabylon.edu.iq/papers/publication.aspx?pubid=1603, di Akses 8 Agustus 2019

Al-Fawza>n, Abd al-Rahma>n bin Ibrahi>m. (1431). Id}a>’a>t li Mu’allimi> al-Lughah al-Arabiyyah. Al-Na>shr: Shu’kah al-Arabiyyah li al-Jami>’.

Al-Ma>h}i<, Abd al-Rahma>n Umar. (2002). Al-Lughah al-Arabiyyah ‘Ila> ‘Ayna?. Al-Riba>t}: al-Mamlakah al-Maghri>biyyah.

Arikunto, Suharsimi. (1992). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: Rineka Cipta.

Astiti, Kadek Ayu. (2017). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: ANDI.

At-Taubany, Trianto Ibnu Badar & Hadi Suseno. (2017). Desain Pengembangan Kurikulum 2013 di Madrasah. Depok: Kharisma Putra Utama.

Carsel, Syamsunie. (2018). Metodologi Penelitian Kesehatan dan Pendidikan. Yogyakarta: Penebar Media Pustaka.

Departemen Pendidikan Nasional, Permendiknas No. 2 th. 2003 tentang Pendidikan Menengah.

Djaali & Pudji Muljono. (2008). Pengukuran Dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: Grasindo.

Fawzi>, Hassan Al Jili> dan Wahaidi>. (2014). Ahammiyyah al-Kitab al-Madrasi fi al-Amaliyyah al-Tarbawiyyah, Journal of Studies and Social Research, Issue 09, December.

Husamah, dkk. (2016). Belajar dan Pembelajaran. Malang: UMM Press.

Hutahayan, John Fresly. (2019). Faktor Pengaruh Kebijakan Keterbukaan Informasi dan Kinerja Pelayanan Publik. Yogyakarta: Deepublish.

Irawan, Dedy. (2020). Mengembangkan Buku Teks Pelajaran Membaca Berbasis Pendekatan Proses Untuk SD. Banyumas: Pena Persada.

Krathwol, (2002). A Revision of Bloom’s Taxonomy: An Overview. Theory Into Practice, (Online), 41 (4): 213-218, (http://www.unco.edu), 20 March 2020.

Kurikulum 2013 Kompetensi Dasar Sekolah SD/MI Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan tahun 2013.

Lorin W. Anderson, et.al, (2001). A Taxonomy For Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Boston: Addison Wesley Longman.

Mamudi, Ihwan. (2020). Evaluasi Pendidikan. Sleman: Lintang Book.

Munir. (2016). Perencanaan Sistem Pengajaran Bahasa Arab. Jakarta: Kencana.

Nana. (2020). Pengembangan Bahan Ajar. Klaten: Lakeisha.

Prastowo, Andi. (2017). Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu. Jakarta: Kencana.

Rahmat. (2019). Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Bening Pustaka.

Silalahi, Tauada. (2020). Evaluasi Pembelajaran. Medan: Kita Menulis.

Suhendra, Ade. (2019). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran SD/MI. Jakarta: Kencana.

Sulayma>n, Adly>. (1999). Al-Waz}i>fah al-Ijtima>’iyyah li al-Madrasah. Kairo: Da>r al-Fikr al-Arabi>.

Sulayma>n, Adly>. (1999). Al-Waz}i>fah al-Ijtima>’iyyah li al-Madrasah. Kairo: Da>r al-Fikr al-Arabi>.

Sulianta, Feri. (2020). Menciptakan Produk Pendidikan Menggunakan Metode R & D. Bandung: Feri Sulianta.

Sunaengsih, Cucun. (2017). Buku Ajar Pengelolaan Pendidikan. Sumedang: UPI Sumedang Press.

Susanto, Herry Agus. (2015). Pemahaman Pemecahan Masalah Berdasarkan Gaya Kognitif. Yogyakarta: Deepublish.

Tim Pengembangan Ilmu Pendidikan. (2007). Ilmu dan Aplikasi Pendidikan. Bandung: IMTIMA.

Tim Timur Putra Mandiri. (2006). Pedoman khusus pengembangan silabus madrasah ibtidaiyah (MI). Jakarta: Timur Putra Mandiri.

Timotius, Kris H.. (2017). Pengantar Metodologi Penelitian, Pendekatan Manajemen Pengetahuan untuk Perkembangan Pengetahuan, Yogyakarta: Andi Offset.

Widodo, Chomsin S. & Jasmadi. (2008). Panduan Menyusun Bahan Ajar Basis Kompetensi. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Yaumi, Muhammad. (2017). Prinsip-prinsip Desain Pembelajaran: Disesuaikan Dengan Kurikulum 2013 Edisi Kedua. Jakarta: Kencana.

Zed, Mestika. (2014). Metode Penelitian kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.




DOI: https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v4i2.10826

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Siti Anne Barkah Nur Fauziah, Abdul Hafidz Zaid, Ahmad Hidayatullah Zarkasyi, Ihwan Mahmudi, Agus Yasin

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/