Transformation Of Arabic Learning From Classical Model To Digital Model
Abstract
Arabic learning experiences continuous development along with developments in linguistics, education, and the current development of the times. Arabic learning that, used to use the classical model, is now starting to transform into a digital learning model. The study in this article aims to describe the Arabic learning model and the Digital model. This is a literature study, where the data sources are obtained from various relevant literature such as books, journals and scientific articles related to the theme. The study's results stated that the classical Arabic learning model used the qowa'id wa tarjamah, bandongan and sorogan methods. The digital Arabic learning model uses several learning applications, including Google search, Google Classroom, Zoom meetings and access to several online Arabic learning sites.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdurrahman Faridi. (2009). novasi Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis ICT dalam Rangka Meningkatkan Mutu Pendidikan”. Lembaran Ilmu Kependidikan, 1.
Arief Subhan. (2012). Lembaga Pendidikan Islam Indonesia Abad ke-20: Pergumulan antara Modernisasi dan Identitas. Kencana.
Aris, A., & Syukron, S. (2020). Perbandingan Metode Bandongan Dan Sorogan Dalam Memahami Kitab Safinatunnajah. Tsaqafatuna, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.54213/tsaqafatuna.v2i1.37
Brahma. (2020). Penggunaan Zoom Sebagai Pembelajaran Berbasis Online Dalam Mata Kuliah Sosiologi dan Antropologi Pada Mahasiswa PPKN di STKIP Kusumanegara Jakarta. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal.
Darisy Syafaah. (2019). Inovasi Pembelajaran Bahasa Arab pada Prodi Bahasa dan Sastra Arab IAIN Tulungagung dalam Menghadapi Tantangan Era Industri 4.0. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab V.
Dariyadi, M. W. (2019). Pembelajaran Bahasa Arab di Era Digital 4.0. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab V, 448–462.
Dhaofier, Z. (2011). Tradisi Pesantren Studi Pandangan Hidup Kyai Dan Visinya Mengenai Masa Depan Indonesia. LP3S.
Irsyad kamal, dkk. (2020). Pembelajaran di era 4.0 (Y. Mulyadi (ed.)). Penerbit Yrama Widya.
Junika Monica. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Zoom Sebagai Media Pembelajaran Online Pada Mahasiswa Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Communio : Jurnal Ilmu Komunikas, IX(2), 1630–1640.
Kamal, F. (2020). Model Pembelajaran Sorogan dan Bandongan Dalam Pondok Pesantren. Paramurobi, 3(2), 15–26.
Mahyudin Ritonga, Alwis Nazir, S. W. (2016). Pembelajaran Bahasa Arabberbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Di Kota Padang. Arabiyât : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 1.
Mubarak, M. R., Wahdah, N., Ilmiani, A. M., & Hamidah, H. (2020). Zoom Cloud Meeting: Media Alternatif dalam Pembelajaran Maharah Kalam di Tengah Wabah Virus Corona (Covid-19). Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 4(2), 211. https://doi.org/10.29240/jba.v4i2.1445
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Umar, N. (2014). Rethenking Pesantren. PT Elex Komputindo Kompas Gramedia.
Zed, M. (2004). Metode Penelitian Kepustakaan. ayasan Obor Indonesia.
DOI: https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v5i3.17409
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Rini Rini, Arif Mustofa, Rahadian Kurniawan
License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/