Learning Maf'ul Muthlaq With Arabic Poetry Writing Strategies To Improve Students' Creative Thinking Skills

Muhammad Alfan, Moh. Khasairi, Nur Anisah Ridwan, Ali Ma’sum, Mochammad Saifullah, Fathimah Muthmainnah

Abstract


This study is motivated by the low creative thinking skills of students in applying the grammatical rules of Maf’ul Muthlaq in writing and speaking in Arabic and their low cognitive skills in understanding Maf’ul Muthlaq learning materials. These deficiencies result from the application of grammar teaching strategies limited to giving lectures, explanations, presentations, and examples. None of them allows students to think creatively, which leads to high cognitive skills. This fact is based on the experience of the researchers in teaching Arabic grammar and writing skills courses. This study aims to apply the poem-writing strategy using Canva in the Tathbiq Nahwi Tsanawi course and assess its effectiveness in increasing students' creative thinking skills in using Maf’ul Muthlaq. This study utilizes an experimental method with the one-shot case study design to assess the effectiveness of this strategy in improving the students' creative thinking skills. The results of this study indicate that the implementation of the poem-writing strategy using Canva can improve the students' creative thinking skills in learning Maf’ul Muthlaq to a high level.


Keywords


Poem-Writing Strategy; Canva; Creative Thinking Skills; Cognitive Skills; Maf’ul Muthlaq

Full Text:

PDF

References


Alfan, Muhammaad. (2020). Maf’ul Muthlaq.pdf.

Alfan, Muhammad. (2018). Al Lu’bah Tsu’ban wa Sullam Ta’dilatuha wa Tathbiquha wa Fa’alaliyatuha Fi Ta’lim Al Qiroah Al Muwassa’ah.

Barat, T. (2019). Diskursus : Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia Pengaruh Penguasaan Kosakata dan Kemampuan Berpikir Kreatif terhadap Kemampuan Menulis Teks Naratif Bahasa Indonesia Diskursus : Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia pendidikan . Melalui berpikir , guru tidak hanya sekadar melakukan transfer telah menguasai sistem bahasa Indonesia secara keseluruhan , yaitu mencakup lisan maupun tertulis , disebabkan oleh kurangnya pengalaman untuk memahami penggunaan bahasa seseorang . Aspek kosakata berarti penguasaan bahasa yang. 2(3), 216–224.

Budiarta, K., Harahap, M. H., Faisal, & Mailani, E. (2018). Potret implementasi pembelajaran berbasis high order thinking skills (HOTS) di Sekolah Dasar Kota Medan. Jurnal Pembangunan Perkotaan, 6(2), 102–111. http://ejpp.balitbang.pemkomedan.go.id/index.php/JPP

Effendi, K. N., & Farlina, E. (2017). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP kelas VII dalam Penyelesaian Masalah Statistika. Jurnal Analisa, 3(2), 130–137. https://doi.org/10.15575/ja.v3i2.2013

Fardiah, F., Murwani, S., & Dhieni, N. (2019). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini melalui Pembelajaran Sains. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 133. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.254

Fitrina, T., Ikhsan, M., & Munzir, S. (2016). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Komunikasi Matematis Siswa SMA melalui Model Pembelajaran Project Based Learning Berbasis Debat. Jurnal Didaktik Matematika, 3(1), 87–95. https://doi.org/10.24815/jdm.v3i1.4753

Fransori, A. (2017). Analisis Stilistika Pada Puisi Kepada Peminta-Minta. Deiksis, 09(01), 1–12.

Kurniawati, D., & Waluyo, Y. S. (2019). Pelatihan Teknik Copy Writing dalam Bahasa Inggris Menggunakan Aplikasi CANVA untuk Pengusaha Micro yang Tergabung dalam WOOBIZ. Mitra Akademia, 2(2), 21–25.

Leryan, L. P. A., Damringtyas, C. P., Hutomo, M. P., & Printina, B. I. (2018). the Use of Canva Application As an Innovative Presentation Media Learning History. 190–203. https://doi.org/10.24071/snfkip.2018.20

Maiti, & Bidinger. (1981). In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).

Purwati, Y., & Perdanawanti, L. (2019). Pelatihan Desain Menggunakan Aplikasi Canva. Jurnal Pengabdian Mitra Masyarakat (JPMM) Vol., 1(1), 42–51.

Puspitasari, A. C. D. D. (2017). Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif dengan Kemampuan Menulis Cerpen (Studi Korelasional pada Siswa SMA Negeri 39 Jakarta). SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3), 249–258. https://doi.org/10.30998/sap.v1i3.1180

Rahayu, D., & Budiyono. (2018). Masalah Materi Bangun Datar. Pengembangan LKPD Berbasis Pemecahan Masalah PENGEMBANGAN, 06, 249–259. https://media.neliti.com/media/publications/254876-pengaruh-metode-permainan-sirkuit-pintar-8f6b2278.pdf

Rhosalia, L. A. (2016). Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Menulis Naratif Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Di Kecamatan Gayungan Surabaya. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 2(2), 166. https://doi.org/10.26740/jrpd.v2n2.p166-174

Said, Alamsyah & Budimanjaya, Andi. 95 Strategi Mengajar Multiple Intelligences. Jakarta: Prenadamedia Group. 2015.

Siswono, T. Y. E. (2005). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Pengajuan Masalah. Pendidikan Matematika, 1, 1–15Barat, T. (2019). Diskursus : Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia Pengaruh Penguasaan Kosakata dan Kemampuan Berpikir Kreatif terhadap Kemampuan Menulis Teks Naratif Bahasa Indonesia Diskursus : Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia pendidikan . Melalui berpikir , guru tidak h. 2(3), 216–224.

Budiarta, K., Harahap, M. H., Faisal, & Mailani, E. (2018). Potret implementasi pembelajaran berbasis high order thinking skills (HOTS) di Sekolah Dasar Kota Medan. Jurnal Pembangunan Perkotaan, 6(2), 102–111. http://ejpp.balitbang.pemkomedan.go.id/index.php/JPP

Fitrina, T., Ikhsan, M., & Munzir, S. (2016). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Komunikasi Matematis Siswa SMA melalui Model Pembelajaran Project Based Learning Berbasis Debat. Jurnal Didaktik Matematika, 3(1), 87–95. https://doi.org/10.24815/jdm.v3i1.4753

Fransori, A. (2017). Analisis Stilistika Pada Puisi Kepada Peminta-Minta. Deiksis, 09(01), 1–12.

Leryan, L. P. A., Damringtyas, C. P., Hutomo, M. P., & Printina, B. I. (2018). the Use of Canva Application As an Innovative Presentation Media Learning History. 190–203. https://doi.org/10.24071/snfkip.2018.20

Maiti, & Bidinger. (1981). In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).

Puspitasari, A. C. D. D. (2017). Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif dengan Kemampuan Menulis Cerpen (Studi Korelasional pada Siswa SMA Negeri 39 Jakarta). SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3), 249–258. https://doi.org/10.30998/sap.v1i3.1180

Rahayu, D., & Budiyono. (2018). Masalah Materi Bangun Datar. Pengembangan LKPD Berbasis Pemecahan Masalah PENGEMBANGAN, 06, 249–259. https://media.neliti.com/media/publications/254876-pengaruh-metode-permainan-sirkuit-pintar-8f6b2278.pdf

Rhosalia, L. A. (2016). Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Menulis Naratif Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Di Kecamatan Gayungan Surabaya. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 2(2), 166. https://doi.org/10.26740/jrpd.v2n2.p166-174

Sari, R. T., & Angreni, S. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Upaya Peningkatan Kreativitas Mahasiswa. Jurnal VARIDIKA, 30(1), 79–83. https://doi.org/10.23917/varidika.v30i1.6548

Siswono, T. Y. E. (2005). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Pengajuan Masalah. Pendidikan Matematika, 1, 1–15.

Umar, W., & Abdullah, S. (2020). Mengukur Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Disertai Penerapannya. Konferensi Nasional Matematika XV, 7(2), 39–48. ejournal.unkhair.ac.id/index.php/pedagigk/article/view/2689




DOI: https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v6i3.20982

Refbacks

  • There are currently no refbacks.