Al-Jabiri’s Bayani Epistemology As A Basis of Instructional Design Of Arabic Reading Comprehension
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al-Jabri, M. A. (2009). Bunyah al-Aql al-Arabi: Dirasah Tahliliyah Naqdiyyah li Nadhmi al-Ma’rifah fi al-Tsaqafah al-Arabiyah (9th ed.). Markaz Dirasat al-Wahdah al-Arabiyah.
Al-Jabri, M. A. (2011). The Formation of Arab Reason: Text, Tradition and the Construction of Modernity in the Arab World. I.B Tauris Publisher & The Centre for Arab Unity Studies.
Anas, M. (2019). Exposing the Nature of Arab Islamic Reasoning and Its Influence toward Indonesia (Experiment of the Approach of M. Abed al-Jabiri’s Post Structuralism). Analisa Journal of Social Science and Religion, 4(1), 39–57. https://doi.org/10.18784/analisa.v4i01.713
Arrodhi, M. H. (2021). Mempelajari Al-Quran untuk Memahami Bahasa Arab. At-Tahdzib: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(02), 19–29. https://ejurnal.iaipd-nganjuk.ac.id/index.php/At-Tahdzib/article/view/369
Arsyad, A. (2010). Bahasa Arab dan Metode Pengajarannya: Beberapa Pokok Pikiran. Pustaka Pelajar. https://books.google.co.id/books?id=cBp9AQAACAAJ
As’ad, T. (2012). Kritik Nalar Islam Arab (Telaah Nalar Kritis Epistmologi Moh Abid al-Jabiri. Al-‘Adalah, 16(2), 169–182. https://aladalah.uinkhas.ac.id/index.php/aladalah/article/view/196
Bahri, S. (2015). Bayani, Burhani dan Irfani: Trilogi Epistemologi Kegelisahan Seorang Muhammad Abid Al Jabiri. Cakrawala Hukum, XI(1), 1–18. https://ejournal.up45.ac.id/index.php/cakrawala-hukum/article/view/186
Cholis, A. N., Ningsih, M. L. W., Zein, A. K. A., & Syifaussakinah. (2020). Media Berbasis Powerpoint untuk Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab bagi Pemula dalam Menghadapi Tantangan di Era Industri 4.0. Konferensi Nasional Bahasa Arab VI (KONASBARA) 2020, 12, 365–377. https://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/724
Damanik, N. (2019). Muhammad Abid Al-Jabiri. Al-Hikmah: Jurnal Theosofi Dan Peradaban Islam, 1(2), 116–145. https://doi.org/10.51900/alhikmah.v1i2.4843
Degeng, I. N. S. (1989). Kerangka Perkuliahan dan Bahan Pengajaran. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Dirjen Dikti.
El-Omari, A. H., & Bataineh, H. M. (2018). Problems of learning arabic by non-arabic speaking children: Diagnosis and treatment. Journal of Language Teaching and Research, 9(5), 1095–1100. https://doi.org/10.17507/jltr.0905.25
Fawaid, A. (2015). Kritik atas Kritik Epistemologi Tafsir M. Abied al-Jabiri: Studi kritis atas Madkhal ila al-Qur’an al-Karim. ULUL ALBAB Jurnal Studi Islam, 16(2), 157. https://doi.org/10.18860/ua.v16i2.3185
Fuadah, N., Nashiba, S., & Arifa, Z. (2019). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Bahasa Arab melalui Forum MGMP Bahasa Arab Se-Indonesia. Arabia: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 11(2), 1–16. https://doi.org/10.21043/arabia.v11i2.5213
Hadikusuma, W. (2018). Epistemologi Bayani, Irfani dan Burhani Al-Jabiri dan Relevansinya Bagi Studi Agama Untuk Resolusi Konflik dan Peacebuilding. Syi’ar, 18(1), 1–19. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.29300/syr.v18i1.1510
Hafizallah, Y., & Wafa, M. A. (2019). Pemikiran Muhammad Abed Al-Jabiri terhadap Nalar Arab: Konsep dan Relevansi. Mawa’izh: Jurnal Dakwah Dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan, 10(1), 60–76. https://doi.org/10.32923/maw.v10i1.742
Hanifah, H., Susanti, S., & Adji, A. S. (2020). Perilaku dan Karateristik Peserta Didik Berdasarkan Tujuan Pembelajaran. Manazhim: Jurnal Manajemen Dan Ilmu Pendidikan Volume, 2(1), 105–117. https://doi.org/10.36088/manazhim.v2i1.638
Hasballah, J. (2016). Metodologi Pendidikan Aqal melalui Bayan, ’Irfan dan Burhan. Intelektualita, 4(1), 171–184. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/intel/article/view/3951/2618
Hasyim, A. (2016). Keistimewaan Bahasa Arab sebagai Bahasa Al-Qur’an. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 1–28. https://doi.org/10.31538/ndh.v1i1.5
Hasyim, M. (2018). Epistemologi Islam (Bayani, Burhani, Irfani). Al-Murabbi, 3(2), 217–228. https://doi.org/10.35891/amb.v3i2.1094
Hidayah, F. (2019). Kearbitreran Bahasa Arab dan Urgensi Mempelajarinya dalam Pandangan Linguis Arab Klasik. Studi Arab, 10(2), 101–1016. https://doi.org/10.35891/sa.v10i2.1855
Idrus, A. (2019). Epistimologi Bayani, Irfani dan Burhani. An-Nidhom: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 30. https://doi.org/10.32678/annidhom.v4i1.4421
Jamaluddin, Y. (2020). Nikah Mut’ah Perspektif Tafsir Nuzuli Al-Jabiri. Al Wajid: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 1(1). https://doi.org/10.30863/alwajid.v1i1.810
Jasni, S. R. binti, Zailani, S. binti, & Zainal, H. bin. (2019). Pendekatan Gamifikasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Journal of Fatwa Management and Research, 13(1), 358–367. https://doi.org/10.33102/jfatwa.vol13no1.165
Juliansyahzen, M. I. (2019). Rekonstruksi Nalar Arab Kontemporer Muhammad ‘Abed Al-Jabiri. Indonesian Journal of Islamic Law, 1(2), 16–38. https://jurnalpasca.uinkhas.ac.id/index.php/IJIL/article/view/365
Mirzaqon, A. T., & Purwoko, B. (2017). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori dan Praktik Konseling Expressive Writing Library. Jurnal BK UNESA, 4(1), 1–8. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk-unesa/article/view/22037/20201
Mu’allifin, M. (2021). Mohammed Abid al-Jabiri: Dirasah al-Nadzriyat wa Naqdiha (Q. I. Bur (ed.); 1st ed.). al-Markaz al-Islami li al-Dirasat al-Istirajiyah.
Muhammadun, M. (2019). Kritik Nalar Al-Jabiri: Bayani, Irfani dan Burhani dalam Membangun Islamic Studies Integrasi-Interkoneksi. Eduprof : Islamic Education Journal, 1(2), 52–77. https://doi.org/10.47453/eduprof.v1i2.15
Nugrawiyati, J. (2015). Lingkungan Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 03, 45–60. https://doi.org/10.35888/el-wasathiya.v3i1.2005
Nurdianto, T., P, N. J., Fatoni, A., & Kalita, S. (2022). CEFR-Based Beginner Arabic Reading and Writing Curriculum Design in Indonesia. I’jaz Arabi: Journal of Arabic Learning, 5(3), 718–738. https://doi.org/10.18860 /ijazarabi.v5i3.16684
Nurilngin, S. (2022). Discovery Learning Model in Learning Maharah Qira’ah in Senior High School. ATHLA : Journal of Arabic Teaching, Linguistic and Literature, 3(1), 89–106. https://doi.org/10.22515/athla.v3i1.5125
Primaningtyas, M., & Lusiana. (2021). Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah ‘Aliyah Hamalatul-Qur’an Sanden. Ihtimam: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 128–141. https://doi.org/10.36668/jih.v4i2.295
Purwono. (2008). Studi Kepustakaan. Info Persada: Media Informasi Perpustakaan Universitas Sanata Darma, 6(2), 66–72. https://e-journal.usd.ac.id/index.php/Info_Persadha/article/view/25/21
Rachmawati, R. A., & Husin, H. (2022). Penerapan Metode Bernyanyi dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab di Panti Asuhan Nurul Jannah. Berajah Journal, 2(2), 223–230. https://doi.org/10.47353/bj.v2i2.81
Rangkuti, C. (2016). Implementasi Metode Bayani, Burhani, Tajribi dan ‘Irfani dalam Studi Filsafat Pendidikan Islam. WARAQAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(2), 1–12. https://doi.org/10.51590/waraqat.v1i2.37
Rangkuti, F. R. (2019). Implementasi Metode Tajribi, Burhani, Bayani, dan Irfani dalam Studi Filsafat Pendidikan Islam. Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial & Keislaman, 1(2), 41–52. https://doi.org/10.31604/muaddib.v1i1.787
Rathomi, A. (2022). Mengidentifikasi Minat Belajar Bahasa Arab pada Siswa. Jurnal Tarbiya Islamica: Kajian Keguruan Dan Pendidikan Islam, 10(2), 81–88. https://doi.org/10.37567/ti.v10i2.1723
Reigeluth, C. M. (1983). Instructional Design: What Is It and Why Is It? In C. M. Reigeluth (Ed.), Instructional-Design Theories and Models: An Overview of Their Curren Status (1st ed., pp. 3–36). Lawrence Erlbaum Assosiates. https://doi.org/10.4324/9780203824283
Rizal, S. (2014). Epistemologi Filsafat Islam dalam Kerangka Pemikiran Abid Al-Jabiri. At-Tafkir, 7(1), 100–130. https://journal.iainlangsa.ac.id/index.php/at/article/view/7
Safitri, N., Latifatul, N., & Abidin, Z. (2020). Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Arab pada Masa Pandemi di SMP Muhammadiyah 7 Surakarta. Tadjida, 18(1), 1–8. https://journals.ums.ac.id/index.php/tajdida/article/view/15763
Sakdiah, N., & Sihombing, F. (2023). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Sathar: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 1(1), 34–41. https://doi.org/10.59548/js.v1i1.41
Sari, M., & Asmendri. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1), 41–53. https://core.ac.uk/download/pdf/335289208.pdf
Sholihah, F., Akla, A., & Walfajri, W. (2020). Pengajaran Bahasa Arab (Studi Minat Belajar dan Kemampuan Berbicara Siswa). Arabia: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 12(2), 139–154. https://doi.org/10.21043/arabia.v12i2.8118
Soleh, A. K. (2009). Epistemologi Bayani. Ulul Albab: Jurnal Studi Islam, 10(2), 173–185. https://doi.org/10.18860/ua.v10i2.6058
Syafrin, N. (2014). New Approach in Religious Studies with Special Reference to Muhammad Abid al-Jabiri. Tsaqafah, 10(2), 223. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v10i2.187
Syarifah, S., & Iskandi, I. (2020). Profil dan Kompetensi Guru Bahasa Arab Madrasah Aliyah Negeri di Bangka Belitung. Edugama: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 6(1), 1–25. https://doi.org/10.32923/edugama.v6i1.1307
Syarifudin, A. (2017). Analisis Kebutuhan dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Institut Agama Islam Negeri (IAIN Raden Fatah Palembang) [Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta]. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/44990/1/Achmad Syarifudin_Fix.pdf
Tabroni, I., Irsyadi, A. N., Kartiko, A., Rutumalessy, M., & Parinussa, J. D. (2022). The Arabic Language as a Basic Epistem in The Scientific Tradition of Islamic Boarding School Education. International Journal of Educational Research and Social Sciences (IJERSC), 3(6), 2318–2324. https://doi.org/10.51601/ijersc.v3i6.564
Widodo, A., Abidah, Z., Fahmi, N., & Chebaiki, H. (2021). Pengembangan Desain Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Higher Order Thinking Skill Dengan Model Discovery Learning Pada Siswa Kelas X SMKM 8 Paciran. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(1), 27–44. https://doi.org/10.14421/almahara.2021.071-02
Widodo, H. P. (2021). Kompetensi Profesional Guru Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Nur Ma’arif Kota Jambi. AD-DHUHA : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Budaya Islam, 2(2), 42–54. https://online-journal.unja.ac.id/Ad-Dhuha/article/view/16955
Zakiah, N. (2021). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah Al Islamiyah Kotabumi Lampung Utara. Indonesian Journal of Instructional Technology, 2(1), 52–66. https://journal.kurasinstitute.com/index.php/ijit/article/view/105
Zarkasyi, A. H., Gandhi, Z. I., & Tazali, R. M. (2023). Pembelajaran Bahasa Arab Menggunakan Metode Qawwaid dan Tarjamah pada Era Modern. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(4), 3451–3465. https://doi.org/10.31004/innovative.v3i4.3931
Zed, M. (2008). Metode Penelitian Kepustakaan (2nd ed.). Yayasan Obor Indonesia.
ZF, R. Z. I., & Az-Zahra, F. (2020). Konstruksi Hermeneutika al-Qur’an al-Jabiri: Analisis Kritis QS. al-Mukminun Ayat 12-14. Jurnal Ilmiah Citra Ilmu, XVII(32), 1–10. https://ejournal.inisnu.ac.id/index.php/JICI/article/view/90DOI: https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v6i3.22879
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Saiful Amien, Ahmadi Ahmadi, Ridho Riyanto
License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/