The Effect Of Muhadatsah Score On Student’s Self Confidence In Speaking Arabic

Fitri Zakiyah, Ahmad Dani

Abstract


This article aims to describe the implementation of muhadatsah in the Arabic learning process and its effect on students’ self-confidence in speaking Arabic at the Islamic junior high school al Manar Yogyakarta, Indonesia. The researchers applied mixed qualitative and quantitative approaches. They used observation, interviews, documentation, and questionnaire to collect the data from 16 students. And then analyze them qualitatively and quantitatively. The findings of this study indicate that the implementation of muhadatsah in this school does not work effectively. The score of muhadatsah is good enough but does not relate to students’ self-confidence in speaking Arabic, which is at a low rate. The teacher carries out the learning evaluation process in written tests, so measuring students’ speaking ability is not appropriate. The teacher faced difficulties applying muhadatsah in the learning and teaching process. The diversity of students’ cognitive, the lack of supervision and language discipline from school, the lack of awareness of speaking Arabic among students, and online learning during the pandemic become challenges faced in applying muhadatsah as a method and additional course effectively. The researchers provide some recommendations to school administrators to resolve these academic problems by optimizing the implementation of muhadatsah, designing strict rules and interactive activities, and conducting the speaking test in the oral examination for an appropriate evaluation process.  


Keywords


Muhadatsah Score; Self Confidence; Speaking Arabic

Full Text:

PDF

References


Anshor, A. M. Pengajaran Bahasa Arab Media Dan Metode-Metodenya. Yogyakarta: Teras, 21, 2009.

Aristiani, R. Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Informasi Berbantuan Audiovisual. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(2), 2016.

De Saussure, F. Pengantar Linguistik Umum. Gadjah Mada University Press, 1988.

Derry Iswindharmajaya, J. Satu Hari Menjadi Lebih Percaya Diri. Elex Media Komputindo, 2014.

Dwi Pertiwi, R. Hubungan Antara Persepsi Siswa Terhadap Proses Pembelajaran Bahasa Arab Dengan Hasil Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas Xi Iss Di Sma N 1 Kabupaten Tanggerang Tahun Ajaran 2021/2022, 2021.

Effendy, A. F. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Malang: Misykat, 35, 2017.

Fakhiroh, A. & Hidayatullah, S. Pengaruh Percaya Diri Terhadap Ketrampilan Berbicara. El-Ibtikar: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 7(1), 34, 2018.

Hakim, T. Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri. Jakarta: Puspa Swara, 2002.

Hendri, M. Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Pendekatan Komunkatif. Potensia: Jurnal Kependidikan Islam, 3(2), 196, 2017.

Ima, S. A., Firmansyah, D., & Pd, M. Pengaruh Kemampuan Resiliensi Matematis Terhadap Hasil Belajar Matematika. 5, 2019.

Komara, I. B. Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Prestasi Belajar Dan Perencanaan Karir Siswa. 10, 2016.

Kristanto, P. H., Pm., S., & Setyorini, S. Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Kecemasan Dalam Menyusun Proposal Skripsi. Satya Widya, 30(1), 43, 2014.

Kustanti, D., & Prihmayadi, Y. Problematika Budaya Berbicara Bahasa Inggris. Al-Tsaqafa: Jurnal Ilmiah Peradaban Islam, 14(1), 161–174, 2014.

Kusumastuti, A., Khoiron, A. M., & Achmadi, T. A. Metode Penelitian Kuantitatif. Deepublish, 2020.

Kuswanti, H. (2016, March 19). Metode Penelitian Gabungan (Mixed Methods) Dkampus. Https://Www.Dkampus.Com/2016/03/Metode-Penelitian-Gabungan-Mixed-Methods-Dalam-Penelitian/

Makbul, M. Metode Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian [Preprint]. Open Science Framework, 2021.

Mufarohah, M. Hubungan Percaya Diri Dengan Intensitas Perilaku Menyontek Siswa Madrasah Aliyah Salafiyah Bangil Pasuruan [Phd Thesis]. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 2013.

Mu’in, H. A. Analisis Kontrastif Bahasa Arab & Bahasa Indonesia: Telaah Terhadap Fonetik Dan Marfologi. Pustaka Al-Husna Baru, 2004.

Muna, W. Efektifitas Metode Muhadatsah Terhadap Penguasaan Bahasa Arab Mahasiswa Stain Kendari. 12, 2010.

Nur, H. Penerapan Metode Muhadatsah Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Maharah Kalam Peserta Didik. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 20(2), 177–187, 2017.

Nurcahyanto, G. Instrument Penelitian Validitas Reliabilitas Tingkat Kesukaran Dan Daya Pembeda. Internet) Tersedia< Ikhtiarnet. Files. Wordpress. Com>, 2013.

Rijal, S., & Bachtiar, S. Hubungan Antara Sikap, Kemandirian Belajar, Dan Gaya Belajar Dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 15, 2015.

Sricahyanti, E. N. Diajukan Untuk Memenuhi Sebagian Syarat Guna Memperoleh Gelar Sarjana Pendidikan (S.Pd.) Pada Jurusan Bimbingan Dan Konseling. 10, 2015.

Suharsimi, A. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta، 120–123, 2006.

Syafi’ie, I., Subana, I., Keraf, G., & Parera, J. D. Terampil Berbahasa Indonesia: Untuk Sekolah Menengah Umum Kelas 1-3. Balai Pustaka, 1996.

Syamsudin, A. S. Penerapan Model Muhadatsah Yaumiyyah Untuk Meningkatkan Kemahiran Berbicara Bahasa Arab Siswa Kelas X.10 Man Kota Magelang, 2013.

Ulya, N. M. Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Tipe Kepribadian Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab (Studi Eksperimen Pada Man 1 Semarang). Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 1–25, 2016.

Widayant, E. R., & Slameto, S. Pengaruh Penerapan Metode Teams Games Tournament Berbantuan Permainan Dadu Terhadap Hasil Belajar Ipa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(3), 182, 2016.

Widiyart, S. Pengaruh Metode Think, Pair, And Share Dan Struktur Kalimat Terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia. Deiksis, 2017.

Yuanita Meishanti, Ospa P., Dian Rahmawati, R. Nafingah & Janna, R. Pelatihan Berbahasa Arab Melalui Keterampilan Berbicara (Maharah Al-Kalam) Metode Muhadatsah Menggunakan Pocket Book. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Pendidikan, 1, 16–23, 2020.




DOI: https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v6i1.17907

Refbacks

  • There are currently no refbacks.